
1 
 

 

REPORT ON THE SEEMO PRESS FREEDOM MISSION TO 

MONTENEGRO 

8-10 November 2011 
 

 

INTRODUCTION 

 

Objectives 

 

The objective of the press freedom mission conducted by the Vienna-based 

South East Europe Media Organisation (SEEMO), an affiliate of the 

International Press Institute (IPI), was to the assess the media situation in 

Montenegro following several developments: a) the introduction of new 

media-related laws, including decriminalisation of defamation and libel; b) 

follow-up of the activities related to attacks on journalists, including the 2004 

assassination of Dusko Jovanovic, editor-in-chief of the daily Dan; c) fact-

finding about pressures on media; and e) evaluation of the steps taken 

towards the establishment of self-regulatory bodies.  

 

The SEEMO delegation visited Podgorica. 

 

The implementation of media laws and full respect for media freedom form 

part of the European Commission (EC) conditions for Montenegro‟s 

membership of the European Union. The 2011 EC Progress Report applauded 

the new legal framework that decriminalised defamation and libel, as well as 

the Supreme Court decision to adopt guidelines that regulate the level of 

pecuniary compensation in defamation cases against the media, in line with 

European standards and the case law of the European Court of Human Rights. 

However, the report recalled: “Previous cases of violence and current threats 

against journalists have still not been properly investigated and prosecuted.” 

 

Interlocutors  

 

The SEEMO delegation met Prime Minister Igor Luksic;  Vice Minister of 

Culture Zeljko Rutovic; Director of the Police Department  Veselin Veljovic; 

Head of the Delegation of the European Union to Montenegro Ambassador 

Leopold Maurer and Press and Media Officer Dragan Mugosa; Head of the 

Political and Public Information Unit, OSCE Mission to Montenegro, Alyn 

Roberts and Media Programme Manager Radka Betcheva;  and more than 30 

media representatives including owners, directors, editors-in-chief, 

journalists, media experts, media NGO representatives, and other 

professionals. 

 



2 
 

Political Environment: An Outline  

 

Since the disintegration of the former Yugoslavia in 1991, Montenegro‟s 

politics followed two paths: continuity and change. In 1991, the country 

supported union with Serbia while Slovenia, Croatia, Macedonia and Bosnia 

and Herzegovina chose the road to independence. In 1992, Montenegro and 

Serbia created the short-lived Federal Republic of Yugoslavia.  

 

At the beginning of the 1990s Montenegro sided with Serbia and actively 

participated in the Balkan wars, notably at the beginning of the conflicts. 

Some Montenegrin media supported war propaganda and engaged in hate 

speech. However, the weekly magazine Monitor, founded in 1990, had a clear 

anti-war stand.  

 

Towards the end of the 1990s, Podgorica started distancing itself from 

Belgrade. By 1999, during the conflict over Kosovo, Montenegro was no 

longer a Serbian ally. In fact, the country initiated its path to independence: 

in 1999, the German mark was adopted as the domestic currency and in 2002 

the Euro was introduced.  

 

From 2002 to 2006, Serbia and Montenegro discussed different union options, 

some of them brokered by the European Union. From 2003 to 2006, Serbia 

and Montenegro coexisted within the State Union of Serbia and Montenegro 

(Drzavna Zajednica Srbija i Crna Gora). 

 

In May 2006, Montenegro held an independence referendum. A total of 55 

percent of the voters said „yes‟. In June of the same year, Montenegro 

declared independence and the country became the 192nd UN member. In the 

same year, NATO admitted Montenegro to its Partnership for Peace pre-

membership programme and the country joined the International Monetary 

Fund (IMF). That same year, Podgorica authorities took their first steps 

towards EU membership and adopted a new constitution. In 2008, an official 

application for EU membership was presented. On 17 December 2010, 

Montenegro became an official EU candidate country. 

 

From 1991 to 2010, from warmongering rhetoric to pacifist European 

discourse, the Montenegrin political and media scene has been dominated by 

a relatively small number of personalities. From 1991 to 2010, Milo 

Djukanovic was the most relevant political figure:  as prime minister or 

president. 

 

In December 2010, Djukanovic resigned as prime minister and Igor Luksic, a 

former finance minister, was appointed as his successor. Djukanovic, 

however, retained chairmanship of the Democratic Party of Socialists of 

Montenegro. With the exception of a short interval, Djukanovic dominated the 



3 
 

political scene for 19 years. Throughout his numerous political mandates, 

Djukanovic family members allegedly developed multiple businesses.  Some 

media representatives consider that he is still the powerbroker behind the 

scenes. 

 

Montenegro‟s political choices and divisions have been reflected in the media: 

war supporters versus pacifists; promoters of independence versus union 

defenders; Djukanovic supporters versus government critics. In some cases, 

the same media changed their editorial and political line as political objectives 

underwent transformations.  

 

Montenegro‟s ethnic composition is an additional feature of the country‟s 

political and media divisions. According to a 2011 census, 44.98 percent of 

the population declared themselves as Montenegrins,  28,7 percent as Serbs, 

8,6 percent as Bosniaks, and 4,9 percent as Albanians, in addition to Roma, 

Muslims and Croats. Ethnic division between Serbs and Montenegrins - in 

some cases, members of the same family chose different ethnic groups - has 

historic, cultural and political reasons.  While this report will not analyse this 

issue, it is important to keep in mind that ethnic choices carry political 

connotations. 

 

The 2007 constitution stipulates that the country‟s official language is 

Montenegrin. Language differences between Serbian and Montenegrin (and 

Croat and Bosnian) are difficult to assess: it is a matter of political choices 

rather than communication and understanding.  Montenegrins and Serbs in 

Montenegro understand each other. According to the 2011 census, 36,97 

percent of the population declared Montenegrin as their mother tongue while 

42,88 percent chose Serbian.  

 

Montenegro has 620,000 inhabitants, with 187,000, or 30 percent of the 

population, living in Podgorica. While Podgorica is the country‟s capital, the 

official residence (prijestonica) of Montenegro‟s president is in Cetinje, 36 km 

west of the capital.  Considering the country‟s size, and the concentration of 

the population in the capital, politicians, academics, and NGO and media 

representatives tend to know each other, if not personally then through 

families and friends. It is not easy to separate private and public activities or 

to hide one‟s past political choices. For example, journalists who actively 

promoted war and ethnic hatred - but have subsequently changed their 

position - are well known. Their past activities are remembered, even if they 

have never been sanctioned for them. In addition, personal and business 

conflicts among media owners and professionals further complicate the media 

environment. As a consequence, some journalists refuse to meet or join the 

same professional organisations. 

 



4 
 

Political meandering has left an imprint on editorial choices, influenced 

cooperation and rivalries among journalists, forged friendships and created 

animosities. Mainstream media in Montenegro encompass a relatively small 

group of individuals: journalists, editors and owners  

 

 

Attacks against Journalists 

 

2004  

 

Dusko Jovanovic, director and editor in-chief of the daily Dan was killed in a 
drive-by shooting in Podgorica in the night between 27 and 28 May 2004 in 

front of his office building.  On 27 April 2009, Damir Mandic was declared 
guilty of assassinating Jovanovic and given a 30-year prison sentence. In 
2009, the court revised the decision and Mandic‟s sentence was reduced from 

30 to 19 years. The masterminds have not been identified. 
 

2007 

 

On 1 September 2007, three unidentified assailants physically attacked Zeljko 

Ivanovic, director and co-owner of the daily Vijesti, near a restaurant where 

the newspaper was celebrating its 10th anniversary. Ivanovic was injured and 

received medical treatment. Although the perpetrators were found, the 

masterminds remain at large. 

 

On 1 November 2007, Tufik Softic, journalist with Radio Berane, based in 

Berane, a town of 11,000 inhabitants 140km northeast of Podgorica, was 

severely beaten with baseball bats in his courtyard. He was hospitalised with 

serious injuries. The police did not find the perpetrators.  

 

2008  

 

On 23 May 2008, sports journalist Mladen Stojovic was severely beaten in his 

apartment in Bar, a port town less than a 100 kilometres south of Podgorica. 

Stojovic suffered numerous fractures and had to be operated on. He suffered 

amnesia for four days. Some analysts have speculated that the attack may 

have been connected to his reporting on the alleged fixing of soccer matches. 

The assault occurred five months after Stojovic appeared in "Insider", an 

investigative program (RTV B92, Belgrade, Serbia) that dealt with the soccer-

related mafia. In November 2011 Veselin Veljovic, director of the police of 

Montenegro, promised to SEEMO to reopen the case and investigate it again. 

SEEMO hopes that Veljovic‟s successor will keep this promise. 

 

2009 

 



5 
 

On 6 August 2009, Mihailo Jovović, editor of Vijesti, and Boris Pejović, a 

photojournalist, were allegedly assaulted by Podgorica Mayor Momir Mugosa 

and his son, Miljan. The journalists were photographing the mayor‟s car, as 

part of a story on illegal parking in the capital. When the mayor and his son 

spotted the reporters, Miljan Mugosa allegedly threatened Jovović with a gun. 

Both Jovović and Pejović were injured in the incident. Jovović required 

surgery for an injury to his eardrum. 

In September 2011, Jovovic appeared in court as a defendant: he was 

accused of hitting the mayor‟s driver with a cell phone. According to this legal 

twist, Jovovic was no longer a victim but an alleged aggressor. If convicted, 

he could face a prison term of up to 10 years in prison. On the other hand, 

Mijan Mugosa is being investigated on lesser charges. If found guilty, he could 

face a prison sentence of up to two years.   

 

According to Jovovic and Pejovic, the investigation apparently suffered from a 

number of shortcomings, including: 

 The police refused to search the scene for a gun and ignored Jovovic‟s 
requests. 

 The investigating judge‟s brief stated that Jovovic attacked the mayor‟s 
driver causing a concussion, whereas the driver was not involved in the 

incident. 
 The judge treated the mayor only as a witness.  

 

2010 

 

As SEEMO reported on 28 September: “ On 24 September 2010, Zeljko 

Ivanovic, one of the founders, and director, of the daily Vijesti, editor-in-chief 

Slavoljub Scekic, editors Balsa Brković, Ljubisa Mitrovic and university 

professor Milan Popovic received letters by post containing threats, such as, 

"It is over, you are next" ("Gotov si, ti si sledeci"). SEEMO strongly 

condemned these threats.  

 

2011 

 

Vijesti journalist Olivera Lakic and her daughter received serious threats. 

Lakic was investigating the tobacco mafia when the threats occurred.   

 

Four cars belonging to the daily Vijesti were set ablaze. The perpetrators have 

not been found. 

 

 

Legal Actions against Media Outlets and Journalists 

 

2007 

 



6 
 

In May 2007, the weekly Monitor published a story by Petar Komnenic on the 

illegal surveillance of some judges, ordered by the prosecution. Komnenic was 

sued for defamation by the judge, Ivica Stankovic. In February 2011, the 

court sentenced Komnenic to pay 3,000 Euros, although, in the meantime, 

Montenegro decriminalised defamation. Since Komnenic refused to pay, the 

court changed the pecuniary fine into a four-month prison sentence. 

Komnenic appealed the decision on the basis of procedural irregularities. The 

case is still ongoing.  

 

On 6 September 2007, then Montenegrin Prime Minister Milo Djukanovic filed 

a civil defamation lawsuit against Zeljko Ivanovic, editor-in-chief of Vijesti, 

and the daily‟s publisher, Daily Press. Djukanovic demanded one million Euros 

in compensation for the alleged damage he had suffered. SEEMO reacted at 

the time and stated that the law should not be used to undermine press 

freedom. Excessive sanctions may put media organisations in jeopardy by 

pushing them into insolvency. In May 2008, the court ruled that 20,000 Euros 

should be disbursed in compensation, still a disproportionate amount 

considering the average Montenegrin income. 

 

2008 

 
In February 2008, a Netherlands-registered company sought 10 million Euros 

in compensation for damages caused by the Daily Press, the publisher of 
Vijesti, and Nebojša Medojevic, an economic expert who wrote an article on 
the privatisation process of the company. On 4 September 2009, a Podgorica 

court ordered Vijesti and Nebojša Medojević to pay a record 33,000 Euros in 
libel damages. The director of the daily, Zeljko Ivanovic, said that the verdict 

was political and should be viewed in the context of the declaration by  the 
prime minister, Milo Đukanović, that courts were "the best and the most 
painless" way to punish media. In the end, the Higher Court annulled the 

previous sentences and found no basis for the accusation. 
 

In April 2008, the Podgorica Higher Court ruled that Monitor and its journalist, 

Andrej Nikolaidis, should pay 12,000 Euros to the Serbian filmmaker Emir 

Kusturica who sued them for non-material damages caused by an article 

published in 2004.  

 

2011 

In November 2011, the European Court of Human Rights (ECHR) ruled in 

favour of the journalist Veseljko Koprivica in the case Koprivica vs. 

Montenegro. The ECHR ruled that Montenegro violated Article 10 of the 

European Convention of Human Rights by ordering a magazine editor to pay 

damages worth 25 times his monthly pension. This decision breached his 

human rights: “The Court noted that the final civil court judgment had 



7 
 

undoubtedly been an interference with Mr. Koprivica‟s right to freedom of 

expression.” 

This case dates back to September 1994, when Koprivica, then editor-in-chief 

of the magazine Liberal, published an article entitled “Sixteen”. The article 

reported that a series of journalists - 16 of them from Montenegro - were 

going to be tried for incitement to war by the International Criminal Tribunal 

for the former Yugoslavia (ICTY). One of the 16 journalists, the former editor-

in chief of the Montenegrin public broadcaster (RTCG), Bozidar Colovic, sued 

Koprivica for damaging his reputation, and demanded 12,000 Euros in 

compensation.  In 2004, the Court of First Instance ordered Koprivica to pay 

5,000 Euros in compensation, and in 2009 the court revised that decision and 

ordered that the fine should be paid in regular transfers amounting to half of 

his pension. 

Several years before the ECHR decision, Montenegro‟s public broadcaster 

aired a documentary,”Witnesses of this Century” (Svjedoci jednog vijeka), 

that described Colovic as a warmonger.  

 

MEDIA SCENE 

 

Montenegro has 54 radio stations, 24 TV channels, seven cable operators, 48 

print media - out of which four dailies - one weekly magazine, and one news 

agency, Mina.  The daily Pobjeda is the only state-owned print media. Several 

attempts to sell the paper failed. Even the Essen-based WAZ group showed 

interest but the negotiations did not prosper. Some recently published articles 

suggested that a media entrepreneur from Bosnia and Herzegovina, Fahrudin 

Radonjcic, had made the latest offer. At the time of the drafting of this report, 

no decision had been taken. 

 

Electronic media outlets encompass 15 public radio stations, four public TV 

stations, 39 private radio stations and 20 private TV broadcasters. A total of 

15 percent of the electronic media is publicly run and 85 percent is in private 

hands. 

 

There in one media unit per 4,700 inhabitants.  

 

Electronic Media 

 

In addition to the nation-wide public Radio Crna Gora (two channels), there 

are 14 regional public transmitters: Radio Andrijevica, Radio Bar, Radio 

Berane, Radio Bijelo Polje, Radio Budva, Radio Cetinje, Radio Danilovgrad, 

Radio Herceg Novi, Radio Kotor, Radio Nikšić, Radio Pljevlja, Radio Rožaje, 

Radio Tivat and Radio Ulcinj.  

 



8 
 

While the public broadcaster Television Montenegro (TCG) covers the entire 

territory - TVCG 1, TVCG 2 and TC CG Sat - , three regional public 

broadcasters address local audiences:  TV Budva, TV Nikscic and TV Pljevlja. 

 

Among the 39 private radio stations, some are tiny family businesses while 

others target the whole country and produce their own programs (some small 

stations transmit mainly music). 

 

Among the 20 private TV stations, some are local, others national and one 

forms part of the regional network: APR, Atlas, Boin, Corina, Ehoo, Glas Plava, 

IN, Lutrija Crne Gore, MBC, Mojkovac, Montena, Orion, Panorama, Pink M, 

PRO TV, Srpska TV, Sun, Teuta, Vijesti and Elmag. 

 

A total of 63 percent of viewers follow cable TV. Foreign channels from 

neighbouring Croatia, Serbia and Bosnia and Herzegovina compete for the 

audience with local broadcasters. 

 

One TV manager commented: “Our problem is that one television station - TV 

Pink - holds a lion share of the advertising market in Montenegro, although it 

produces only the legally required minimum of programs in its Montenegrin 

studio.”  

 

In recent years, media ownership transparency has improved. The 

government introduced legal regulations forcing all media companies to 

register in the commercial court. There are no pirate electronic media. 

However, one electronic media representative pointed out: “The liberal 

concept of frequencies approval destroyed all media standards. If the 

Montenegrin state were a serious regulator, 90 percent of media would be 

closed. If my TV station with the highest reach cannot be profitable, what 

should other stations expect?” 

 

The media market in Montenegro is competitive and saturated. There are 

many players and income sources are scarce. The size of the country makes it 

unattractive for big media buyers.  Most public and private media address 

local/micro markets. Electronic media rely heavily on advertising, with the 

exception of public outlets whose revenues stem from state or local 

municipality budgets. 

 

With regard to economic status, public media are privileged in comparison to 

private and local outlets.  The former have their financial losses covered 

through the budget.  On the other hand, private media face difficulties 

attracting advertisements. Some media set dumping prices in advertising, so 

it is very difficult to run a competitive private media outlet.  

 



9 
 

Advertising by governmental bodies is very important for private media, as a 

source of income. Some media perceive that government funds are allocated 

selectively.  

 

Public Broadcaster RTCG 

 

The public broadcaster RTCG faces economic problems. First and foremost, it 

is overstaffed with its 700 regular employees and 100 freelancers. Estimates 

indicate that between 300 and 400 employees would suffice to run all 

services. Due to overstaffing, around 75 percent of its budget is absorbed by 

salaries. The remaining 25 percent of the budget is not enough for quality 

programme production.  

 

According to the 2008 Law on Electronic Media, the RTCG budget represents 

1.2 percent of government budget spending. In 2012, 7,270.334 Euros are 

designated for the public broadcaster. The 2008 Law eliminated licence fees. 

The government took over all the previously incurred debts.   

 

The share of advertising revenue has been diminishing due to increased 

competition by commercial media that draw on larger audiences.   

 

In addition to the chronic budgetary problem of current running current costs, 

RTCG faces another challenge: the need to invest in technological innovation 

and implement digitalisation by 2012. The national public service still operates 

on an analogue system and plans to ask the government for 6.7 million Euros 

needed for the digitalisation.  

 

Economic problems coupled with political and other interests have resulted in 

high-profile management changes, accompanied by public accusations of 

mismanagement and political pressures.  

 

Print Media 

 

There are 49 registered print publications. However, there are only three 

established daily newspapers - Vijesti, Dan and Pobjeda – and a fourth one, 

Dnevne Novine,  began publishing in 2011. 

 

Monitor is a weekly political magazine. All Montenegrin dailies are published in 

the capital Podgorica. With the exception of the daily Pobjeda, all print media 

are privately owned. 

 

According to information from different sources, the four Montenegrin dailies 

sell 38,000 copies (Dan - 16,000; Vijesti - 15,500; Pobjeda - 5000 and 

Dnevne Novine - 1,500). 

 



10 
 

The competition for readers is fierce.  The small market size induces media 

owners and editors-in-chief to:  allocate free advertisements, publish 

unsubstantiated scoops and tabloid-like information, promote personal attacks 

on other media and their owners, and stage campaigns against certain 

politicians and enterprises.  

 

Many journalists lack contracts, their salaries are low, and they are obliged to 

work for different media. 

 

Government Helps Media 

 

As a result of the economic downturn, the government has recently assisted 

both broadcasters and print media. From 2011 to 2013 the government is 

covering the commercial broadcasters‟ payment for signal transfers, to the 

tune of 4,447.639 Euros. In 2011, 880,802 Euros were disbursed to bail out 

the Bega Press distributer and cover its debts to print media publishers: Daily 

Press, Jumedia Mont, Pobjeda and Monitor. This latter assistance helped them 

recover 85 percent of their receivables from Bega press. 

 

Economic survival 

 

Considering the number of media outlets, excluding online publications, and 

the population size, the survival of 134 media outlets represents a challenge, 

especially with the continuing shrinkage of the advertisement market. 

Although the exact figures are hard to obtain, it is estimated that the 

advertising market has shrunk from 10 million Euros in 2009 to 5 million 

Euros in 2011.  

 

Implementation of Legal Regulations  

 

As a European Union member candidate since December 2010, Montenegro 

has made an effort to satisfy legal requirements, in compliance with 

international standards, set out in various European Commission Progress 

Reports. A media law has been approved as well as laws on electronic media 

and public broadcasting. In 2011, defamation and libel were decriminalised 

and a limit was set for fines in the event of court action.  

 

“We have created a good legal framework for the functioning of free media,” 

one government representative said, but “practice and implementation is 

even more important.” 

 

One international representative who is knowledgeable about the situation in 

the country said:  “The implementation requires a lot of capacity and 

development.” The representative added: “In the implementation of the 

media laws and standards, we cannot have only institutions, but also media, 



11 
 

editors and journalists. Everybody has their obligations ... This 

implementation process will be a turning point for getting included in this 

whole EU process.”  

 

Another international representative suggested: “The challenge now is the 

proper implementation of these laws; a lot should be done in the field of 

institutional capacity ... It is also very important to fight corruption. It affects 

everyone; including the media ... Training journalists is equally important.” 

 

In spite of the high profile legal actions against media (see pages 7 and 8), 

the survey “Media, Media Freedom and Democracy in Montenegro” sponsored 

by the Organization for Security and Co-operation in Europe (OSCE) Mission 

to Montenegro and carried out by the Centre for Democracy and Human 

Rights (CEDEM), revealed that legal threats did not figure highly among the 

worries of the 147 surveyed journalists and editors. However, when it comes 

to specific media outlets, i.e. the three media critical of the government - 

Dan, Vijesti and Monitor - law suits by politicians and powerful individuals do 

constitute a major problem, according to this survey.  Most respondents 

suggested that “adequate implementation of media-related legislation” is a 

priority for the protection of journalists.  

 

Pressure on Media and Media Freedom 

 

Guaranteeing media freedom figures high on the official political agenda. A 

legal framework has been established, but practice does not always follow 

international standards. “We live in a society that has difficulties to adapt to 

media freedom,” said one official representative. “The Government supports 

media freedom,” declared another official. Yet, during his long tenure, former 

Prime Minister and President Milo Djukanovic did not mince his words when 

attacking and criticising media that did not support him or questioned his 

policies and business endeavours. The official rhetoric has changed under 

current Prime Minister Igor Luksic, but many journalists wonder who is really 

at the helm. Djukanovic still heads the governing party and party bosses 

often criticise media in public. In fact, Djukanovic always criticises the same 

media: Dan, Vijesti and Monitor.  

 

On the other hand, some media often dismiss professional standards: 

rumours are published as news, and information is printed without fact-

checking.  

 

The Montenegrin media scene is currently divided along the lines of positions 

vis-à-vis, or opposition to, the government. Opposing the government does 

not always imply support for the opposition, several interviewees 

underscored.  

 



12 
 

One editor explained: “The media community is divided. On the one hand, 

there are three media critical of the government, and on the other hand, 

there is the public broadcasting service, and the daily Pobjeda. Thus, we have 

pro-government and critical media. The latter encompass Dan, which is pro-

Serbian, while Monitor and Vijesti favoured independence, and today these 

two publications are critical of Montenegrin nationalism.”  

 

Supporting and opposing different political courses followed by Djukanovic 

defined media alliances. It is too early to evaluate if the current prime 

minister can change those entrenched attitudes.  

 

More than 30 interviews that SEEMO conducted with media professionals 

revealed that the perception of political and economic pressure on media 

varies, depending on political views. SEEMO did not conduct in-depth analysis 

of the local media, operating in tiny communities, with scant national 

influence, and in which pressure tends to be personalised. However, one 

interlocutor with knowledge of the local media scene, said: “It is not true that 

local media work for the authorities. Yet they do reflect the views of a political 

party. I think that local public media should be privatised … They only reflect 

the view of the ruling party.” Montenegro has 14 local public radio 

broadcasters.  They are financed by the local authorities. 

 

Critical or independent media speak of political and economic pressure: “It is 

true we have a new prime minister,” one editor said, “but the power is still in 

the hands of those who created the atmosphere of lynching and prosecution.”   

 

Another editor stated: “We are treated as an organised criminal group ... We 

have pressure from the advertisers that prefer not to use our publication.” 

 

However, critical news outlets do not refrain from criticising the government 

on a daily basis. 

 

Most interlocutors acknowledged that Prime Minister Igor Luksic had taken 

positive steps to improve the relationship with the media. The question was, 

though, if trust could be created. Some media consider that Luksic does not 

hold real power; many interviewees pointed out that the government was 

critiqued on a daily basis in some media, as if not a single government move 

had generated positive results; opposition parties were also trying to pressure 

media, just like the business leaders. But the media also publish 

unsubstantiated stories on both political and economic events, using highly 

questionable professional ethics.  

 

 “There is no direct state censorship,” an expert in human rights pointed out, 

but “there is dependence on some media owners”. The same interlocutor 

added: “The media face new challenges. Their capacity to speak out is limited. 



13 
 

Many journalists work without contracts; they have no unions or any other 

professional association that could help them.” 

 

While critical media report on political and economic pressure, pro-

government media claim that the pressure is minimal. “The public broadcaster 

is usually a paradigm of controversy …” said a representative of the public 

service, and added: “We have been undergoing a period of transition. All 

social anomalies are reflected here. In order for the public service to be 

independent, it has to be financially stable. The current economic situation 

does not permit stability.” According to different observers in Montenegro, the 

public broadcaster still functions like a state broadcaster, that is, the 

transformation process has not been completed. Yet, an insider claimed that 

political pressure was not as strong as critical media representatives claimed. 

 

While public political pressure on media is easy to identify, since politicians 

have scathingly attacked certain media outlets, subtle forms of pressure - 

including political, economic, and other forms - are difficult to prove. In a 

country as small as Montenegro, where the number of journalists oscillates 

between 500 and 800, pressure can take different forms: family members 

may encounter problems getting jobs, children may start getting bad grades, 

electricity access may be denied, bank loans may be difficult to obtain, etc. 

Indirect pressure becomes personalised, especially in smaller communities.  

 

Further, some media in Montenegro have waged their own internal wars. For 

e.g. one media outlet would publish long serials directed against another 

media outlet. These articles would include personal data, insults, and false 

accusations. Attacks can become more virulent and less professional when 

former business partners become public enemies and accuse each other of 

wrongdoing, stealing and even implication in war crimes. This media vs. 

media pressure is politically, economically and personally motivated.  

 

In the above mentioned OSCE - sponsored survey on media, media freedoms 

and democracy in Montenegro, conducted in the spring of 2011 but released 

in November 2011, 147 journalists and editors responded to a series of 

questions. The relevance of the survey conclusions justifies its partial 

reproduction in this report: 

  

“Asked to evaluate the level of media freedoms, a majority of respondents 

painted it in negative terms. The number of those describing the state of 

media freedoms in negative terms is higher among employees in private 

media (73%). Most of the employees in state-owned media or public services 

also negatively assessed the state of media freedoms, but the percentage 

(57%) was somewhat lower.   

 



14 
 

As the main reasons which limit media freedoms we identified political 

pressures from the  authorities, and from various parties, low democratic 

awareness among citizens, but also the  poor economic situation of the media 

companies and low salaries of journalists.    

 

A total of 70% of media professionals considered the threats and assaults 

against journalists a serious problem.  

 

Experiences of media professionals from 2007 onwards suggest that each 

year there has been a cumulative increase in violations of media freedoms.     

 

The most common form of violation of media freedoms are accusations and 

pressures by political parties, followed by withholding of the right to access 

information of public importance, accusations and pressures by the authorities 

and accusations by other media.  

 

The greatest share of responsibility for violations of media freedoms is borne 

by politically powerful individuals, national and local authorities, economically 

powerful individuals and political parties.    

 

With regard to the level of media freedoms, a significantly higher number of 

respondents believed that this level was higher in the privately-owned media 

than in the state-owned media. 

 

In the context of improvement of media freedoms, media professionals 

primarily identified the media outlets themselves, journalists and the state as 

the main stakeholders expected to make a key contribution.”  

 

The impressions of the SEEMO delegation coincided with those of the OSCE-

sponsored study: different forms of political pressure are felt by most 

professionals. Yet, those in private media felt them more than their colleagues 

in state-owned media. The most striking element is the increase in public 

accusations against the media, including public accusations by the media, 

against the media. 

 

All SEEMO interviewees agreed that the most salient problem in Montenegrin 

journalism is non-compliance with professional standards. 

 

Professional Standards and Self-Regulatory Bodies 

 

In a divided country, where professional organisations are impossible to 

create due to entrenched political and personal rivalries, everyone seems to 

share one opinion. Professional standards in Montenegrin journalism are very 

low and have to be improved. Prime Minister Igor Luksic expressed interest in 



15 
 

developing education/training projects for journalists, in cooperation with 

SEEMO. The objective is to improve professional standards.  

 

SEEMO interlocutors expressed dissatisfaction with professional standards: 

 

A human rights expert: “I have lost confidence in local media and their 

reporting, both print and electronic.” 

 

An editor: “There is an absence of responsibility and accountability for the 

words used in public. Incorrect information circulates all the time.” 

 

A politician: “In my opinion, there is a decrease of ethical standards ... 

Information is commercial, there is not investigation.” 

 

A journalist: “It has never been as bad.” 

 

A politician: “Journalists need more knowledge.” 

 

A diplomat: “There is a big problem here with how the public and journalists 

see the European Union and how they report about it.” 

 

There is a general agreement that low professional standards are reflected in 

the absence of knowledge about the covered subjects, the absence of 

investigative reporting, the absence of well-informed analyses, and the 

absence of thoroughly checked information. Yet, the very same media that 

complain about the lack of standards and ethics engage in vilification of their 

media rivals and colleagues. Some of these public accusations are highly 

personal and often uncorroborated. 

 

Both Montenegrin politicians and the international community representatives 

based in Podgorica are of the opinion that a self-regulatory body could 

improve the situation regarding respect for the ethical code. However, in spite 

of numerous efforts, including the involvement of the OSCE and the 

Delegation of the European Union to Montenegro, there have been few 

positive steps. Why? Journalists are divided and refuse to cooperate.  

 

Some bigger media outlets consider that smaller outlets, mainly local radio 

stations that are either publicly funded or are small family businesses, should 

not have the same say in a self-regulatory body as other, more powerful 

colleagues; some refuse to sit at the same table because of political and 

personal rivalries; some think that print and electronic media should have 

separate organisations; some claim that the international community has not 

done enough; some think that Internet and new media should be included; 

some claim that membership in the self-regulatory bodies should be optional, 

with no pressure brought to bear either way.  



16 
 

 

Whatever the case, it has been impossible to create a self regulatory body as 

it has been impossible to have effective unions or professional associations. A 

total of 80 percent of journalists do not belong to any union. Several media 

representatives told SEEMO: “I would never sit with (...) at the same table.”  

 

Many interlocutors think that a self-regulatory body would have a positive 

effect and raise ethical standards. Yet, numerous efforts have been wasted 

and nothing exists. A working group consisting of six media representatives - 

three perceived as pro-government and three as critical - decided that by the 

end of March 2012, two or more self regulatory bodies should be formed.   

 

 

CONCLUSIONS 

 

Until December 2010, when Igor Luksic was appointed prime minister, Milo 

Djukanovic defined both the political and the media scene in Montenegro: 

media supported or criticised him; he publicly spoke of media he disliked. The 

current prime minister has adopted friendlier rhetoric. During the meeting 

with the SEEMO delegation, he has expressed full commitment to respecting 

media freedom.  

 

Different media-related laws have been adopted, in line with international 

standards, the government has assisted media survival by directly or 

indirectly bailing out both electronic and print media, and respect for media 

freedom is high on the agenda. However, media laws have to be properly 

implemented, institutional capacities have to be built, and above all, the 

government needs to make an extra effort in order to gain credibility among 

media representatives. Last but not least, access to information has to be 

improved: sometimes it is too slow. 

 

Most journalists and editors interviewed by the SEEMO delegation consider 

that political and business pressure is a major threat to media freedom.  

 

In a country with 620,000 inhabitants and with one media unit per 4,700 

inhabitants, economic survival of media outlets is not easy: some depend on 

government or municipal subsidies, others on government - sponsored 

advertisements and on dwindling commercial advertising. And then there is 

the competition with foreign, mostly regional, media. Survival is not 

guaranteed and competition is fierce. In order to gain market share, media 

outlets attack other media outlets by publishing allegedly incriminating 

information that is often difficult to substantiate, including personal attacks 

exchanged publicly by media owners and representatives. Investigative 

reporting is scarce, information is not always checked, and many journalists 

lack steady jobs. They work for various employers and have no time for 



17 
 

quality reporting. There is no censorship, but content is determined by 

financiers, media owners and their business interests and/or political views, 

powerful individuals or fear of reprisals. According to a recent survey, most 

journalists perceive that different forms of pressure have been increasing. The 

masterminds who orchestrated attacks against journalists in the past, 

including the assassins of Dusko Jovanovic, remain at large.   

 

The number of major media players in Montenegro is not as elevated as the 

number of officially registered media outlets. Owners, editors and journalists 

know each other well: their personal relations, rivalries and animosities 

influence the media environment. Editors and journalists have been unable to 

form credible professional institutions: self-regulatory bodies, unions and 

associations.  

 

Quality journalism is scarce: virtually all SEEMO interlocutors agreed that 

professional standards were low and the ethical code was frequently 

breached. The right of the public to receive fair, well-checked and reliable 

information has not been respected.  

 

Probably, as the older generation of media professionals approaches 

retirement and younger professionals gain more influence, the current 

impasse will be overcome and quality journalism will take precedence over 

animosities.  

 

 

RECOMMENDATIONS 

 

To the Authorities in Montenegro: 

 

SEEMO praises the new media legislation, including the decriminalisation of 

defamation and libel, as well as the official political rhetoric in support of 

media freedom.  However, these intentions have to be translated into 

concrete actions:  

 

1. Laws should be fairly and impartially implemented;  

 

2. Political pressure on the media should stop;  

 

3. The Government and its institutions must gain credibility. If most media 

professionals perceive political pressure as a major threat to free media, 

authorities on all levels must step up efforts to gain confidence. The media 

must do its part to gain credibility, as well. 

 

4. All outstanding cases of attacks against journalists and media property 

must be resolved. By finding and prosecuting all the perpetrators, the 



18 
 

Government would be demonstrating that it cares about media freedom 

and that it is committed to respecting a free media environment. In other 

words, it would demonstrate that democratic rhetoric is not a facade that 

camouflages political practices of the past.  

 

To Media and Media Professionals in Montenegro: 

 

1. Media and individual journalists should cease their public wars, mutual 

accusations and finger-pointing. By breaching ethical codes of conduct, 

they undermine their own credibility. Market share should not be acquired 

through unethical practices and violation of professional standards.  They 

should place the public‟s right to information above their right to insult 

each other.  

 

2. Creation of a self-regulatory body would be a step in the right direction, 

although it is not clear if the establishment of parallel regulatory bodies 

would overcome the current divisions.  

 

3. Professional training and the education of journalists must be strengthened 

at all levels: the public deserves credible and verified information. 

 

To the European Commission and the OSCE: 

 

The international community must keep up the pressure on Podgorica. 

Montenegro aspires to join the EU and must therefore abide by the rules. The 

international community should use all of its instruments in order to ensure 

that laws are not only changed but also implemented. They should engage in 

further capacity building of different institutions. After all, learning democratic 

procedures is a process. 

 

 

Mission Participants: 

 

Oliver Vujovic, Head of the Mission, Secretary-General, South East Europe 

Media Organisation (SEEMO), Vienna, Austria 

 

Mitja Mersol: former Editor-in-Chief of Delo, Ljubljana; Director of the 

International Media Center Slovenia; member of the Ljubljana City Council, 

MP for the Party Positive Slovenia (Pozitivna Slovenija); former Board Member 

of the  International Press Institute  (IPI), Ljubljana, Slovenia 

 

Dragutin Drago Hedl, Journalist, Jutarnji List, Zagreb, Croatia 

 

Goran Cetinic, Media Expert, Belgrade, Serbia 

 



19 
 

Mirjana Tomic: SEEMO Press Freedom Advisor and Project Manager, Vienna, 

Austria 

 

Kristina Stevancevic: Personal Assistant to SEEMO Secretary-General 

 

Slobodan Polic: Monitoring Team 

 

Mirjana Zivanovic: Monitoring Team 

 


