AT,
44 4
[+++ ++|
S i
.‘:: I-b._‘-+ _’_:‘ '...r'l
4th Quarter 2005

m IPI Report 4" Quarter 2005
m deScripto No.4 Fall 2005
m News Agencies Supplement




Vienna — A City in Top Shape aas
2006: International

Spotlight on Vienna

With the EU Presidency, Mozart
Year and Sigmund Freud Anni-
versary, international attention
will focus on Vienna in 2006.
And the city at the heart of
Europe is in top shape.

undreds of delegations from
Hacross the world will meet in
Vienna during the Austrian EU
Council Presidency in the first half of

2006. At the same time, the city will be £33

a main stage in two important anni-

versaries: 150 years since Sigmund

Freud was born, and the 250th anni-

versary of Wolfgang Amadeus Mozart.
From his early days as a child prodigy,

Mozart spent most of his life in Vienna
and wrote many of his major works
here. He will be honoured with a va-
riety of events for all tastes in 2006
(www.wienmozart2006.at).

Facts and Figures on the EU
Council:

e Austria first held the Council
Presidency in 1998.

e Every six months, another EU
member state is in charge of
setting the agenda and presi-
ding over all Council meetings.
e Austria will take over from
the UK on 1 January 2006 and
will be followed by Finland on
1 July.

* 66 heads of state and 1,500
journalists are expected to
come to Vienna for the EU
Latin America Summit at
Messezentrum WienNeu in
spring 2006.

Metropolitan atmosphere and excellent quality of life: Vienna waits for you.

The city is well prepared for the politi-
cal and cultural highlights of 2006.
Combining traditional hospitality
with an exemplary international repu-
tation, Vienna is in perfect shape to ta-
ke on the responsible task of being an
international meeting place.

Excellent Quality of Life

Vienna holds second place in an
international ranking of congress ci-
ties. As a leading business location it
attracts many international corpora-
tions, and bears great responsibility
as the seat of international organisa-
tions like OPEC and UNIDO.

Owing to its location at the centre of
the European Union, Vienna increa-
singly serves as a key hub for the
Central and Eastern European coun-
tries. For instance, Vienna Internatio-
nal Airport has the second highest
frequency of flights to Eastern Euro-

pe — even more than Frankfurt, and
second only to London. International
studies like the Mercer survey con-
firm the excellent quality of life Vien-
na offers.

The Austrian capital is also praised
for its benefits as a business location,
including high-quality infrastructure
and good access to Eastern European
markets. It is no coincidence that
over 300 international businesses -
including IBM, Henkel and Generali -
have set up their headquarters for
Eastern Europe in Vienna.

Welcome to Vienna

Where tradition and modern times
form a harmonious whole, quality of
life goes hand in hand with hospitali-
ty. Guests from all parts of the world
will confirm: in Vienna, you are al-
ways given a warm welcome!

vVienna

Vienna is special,

Bezahlte Anzeige



Letter from Editor

Dear Readers,

The fourth issue of
deScripto is a special issue
and may surprise you. It
features three different
magazines in one single
issue: the IPI Report, the
deScripto autumn issue,
and a special section on pri-
vate news agencies. You
might consider this a rare, and perhaps unusual com-
bination; however, as it has arisen out of a series of
coincidences, we thought there were very good rea-
sons to publish the magazine in this format. The rea-
sons are as follows:

The IPI report forms part of the International
Press Institute’s (IPI) worldwide commitment to free-
dom of press, while deScripto is published by the
IPI-affiliated South East European Media
Organisation (SEEMO), and there is a considerable
overlap between the readerships of both publications.
This combined issue of our magazine offers readers a
unique opportunity: Members of the global IPI com-
munity will be able to see how SEEMO caters to its
own press freedom community in Southeast Europe.
And, of course, deScipto readers will be rewarded
with a taste of the manifold global activities of IPI.

Meanwhile, deScripto will continue to be a maga-
zine primarily focusing on issues relevant to the
SEEMO member countries: Namely, media issues
featuring background information on the political,
cultural and social role of media in transitional coun-
tries. This focus, we believe, is becoming ever more
important. Especially as the European integration of
the Southeast countries — in particular the West
Balkan countries — is slowing down.

It is precisely for these reasons that the arguments
for this increasing mutual suspicion are becoming
more and more general in relation to daily events and
decisions made in the region. This has led to the con-
clusion that the problems of mutual understanding
are to be resolved at a much deeper level, namely in
the cultures and modalities of communication.

As far as public communication and public opi-
nion are concerned, the media needs to become more
actively involved. However, the exact conditions of
that involvement need to be reflected upon and criti-
cally examined. deScripto will serve as an agency and
a clearing house for this analytical reflection.

In trying to keep deScripto lively and topical there
have been some organizational changes. Previously,
the editorial work involved several institutions,
which led to logistical problems. From this point
onward, the magazine will form part of the research
and teaching agenda of the University of Vienna. As
a result, deScripto will be part of the study program

IPI Report 4th Quarter 2005 & deScripro Fall 2005

Editorial / Imprint

Table of Contents

IPI Report o4
Niger: Food Crisis Sparks Media Violations o4
Nepal: Democracy Denied 05
Kenya: President Kibaki Promises

Freedom of Information Act 06
IPI Letters of Concern o7
deScripto o9

Dossier News Agencies

Making News - Faking Views or

Faking News - Making Views 10
by Thomas A. Bauer

Gatekeepers in Stormy Times 14
by Joseph Gepp

Bridges for Regional Co-Operation 16
by Hannes Goegele

Reports

Interview Brankica Petkovic 19
Country Reports 22
Your Excellencies! SEEMO Protest 24
Review 27

News Agencies Supplement

In the centre of this issue, you'll find the
special supplement on News Agencies.

of the Media and Communication Department at
the Vienna University. This decision was made in the
hope of creating a stable environment that will redu-
ce the ebb and flow of students working on the
magazine. We will, therefore, discontinue our coope-
ration with Vienna Webster University.

At this point, I wish to express my sincere gratitu-
de, particularly, to Dardis McNamee, the journalism
teacher who represented Vienna Webster University,
and to thank her for the competent support, the hel-
pful advice - especially at the start of deScripto - and
for her cooperation in managing the content and
enrolment of students. Dardis McNamee was extre-
mely giving of her time and I thank her for her unsel-
fishness.

The editorial management remains in the capable
hands of Axel Maireder, who shares his position with
Kristina Benkotic. Axel and Kristina are passionately
committed to the project and have made significant
contributions to the success of this magazine. Both
are now affiliated with the study programme at the
Department of Communication and Media Studies,
University of Vienna, which I have the honour to
represent as the editor-in-chief of deScripto.

I hope you enjoy this special issue.

Thomas A. Bauer

imprint

This is a hybrid publication of
IPI Report Vol. 11 No. 4 and

deScripto - A journal of Media in South
East Europe No.4

Editor in Chief

Thomas A. Bauer,

Professor, University of Vienna
Executive Editor

Axel Maireder

Tutor, University of Vienna
Editorial Assistance
Kristina Benkotic, SEEMO
Daniela Stissenbacher
Assistent, University of Applied
Sciences, Vienna

Graphic Design

Axel Maireder

Photos & Illustrations
Cover: Photodisc

Other: If not stated otherwise,
by the editors

Printed I;y
Dan Graf d.o.0., Belgrade in coopera-
tion with Standard 2, Belgrade

IPI Report

responsible for the content & publisher:
International Press Institute (IP1)
Spiegelgasse 2/29, A-1010 Vienna
Austria

Tel: +431-51290 1

Fax: + 431-512 90 14

E-mail: ipi@freemedia.at

Wilfred D. Kiboro, Chairman

Johann P. Fritz, Director
www.freemedia.at

deScripto

responsible for the content:

Thomas A. Bauer

Department of Media and Communi-
cation Science, University of Vienna
Schopenhauerstrasse 32,

A-1180 Vienna, Austria

+4314277 48336
thomas.bauer@univie.ac.at
www.deScripto.info

Contributing Writers

Hannes Goegele

Josef Gepp

Publisher

SEEMO - South East Europe Media
Organisation, Oliver Vujovic
Spiegelgasse 2,1010 Vienna, Austria
descripto@seemo.org; +431 5133940

SEEMO as an affiliate to the
IPI - The International Press Institute
Spiegelgasse 2,1010 Vienna, Austria

Publisher’s Board

Remzi Lani - Tirana

Radomir Licina - Belgrade
Samra Luckin - Sarajevo
Stjepan Malovic - Zagreb
Georgios Papadakis - Athens
Risto Popovski - Skopje
Ognian Zlatev - Sofia

Subscription

Standard: EUR 24,- /year

Students: EUR 12,- /year

order by

- email: thomas.bauer@univie.ac.at
« Fax: +43 14277 48344

Mission Statement

deScripto is committed to the enhance-
ment of a climate of critical reflection
on media culture and communication,
in and among the SEE countries.
Published quarterly as a joint project of
the University of Vienna, Webster
University Vienna and the Vienna
Professional School for Journalism,
under the auspices of the South East
Europe Media Organisation (SEEMO),
deScripto is an independent, journal of
analysis and opinion dedicated to the
democratization of the media and the
development of civic society in the SEE
Region.

The views expressed in deScripto are
entirely those of the authors and do not
represent the positions of SEEMO/IPI.



IPI Death Watch

1 May to 1 October 2005

Afghanistan, 18 May: Shaima
Rezayee, 24, a former presenter for
the privately-owned television sta-
tion, Tolo TV, was shot and killed in
her home in Kabul. Rezayee hosted
the daily music programme “Hop”
until 24 March, when she was fired
after Tolo TV came under pressure
from a government panel of reli-
gious scholars, who condemned the
channel for broadcasting anti-
Islamic programmes.

Bangladesh, 30 May: Golam Mahfuz,
39, editor of the daily Comilla
Muktakantha, was stabbed to death
in his house in Comilla, 88 km east of
the capital, Dhaka. The motive for
the killing was not immediately
known.

Brazil, 1 July: José Candido Amorim
Pinto, 45, an investigative journalist
for Radio Comunitaria Alternativa in
Carpina, Pernambuco State, was
shot dead by two men on a motorcy-
cle as he parked his car outside the
radio station. Amorim produced and
presented an investigative program-
me in which he frequently reported
on corruption cases.

Iraq, 15 May: Najem Abd Khudair and
Ahmad Adam, correspondents for
the independent daily newspaper Al
Mada, were killed on a roadside
south of Baghdad. The journalists
were among some 13 passengersina
minibus that was stopped by an
armed group who picked out the
journalists and slit their throats. The
rest of the passengers were freed.

1July: Khaled Sabih Al Attar, 43,a TV
producer with the Iraqi public televi-
sion station, Al-Irakiya, was shot to
death in the northern city of Mosul.

28 June: Ahmed Wael Bakri, a news
producer for the local television sta-
tion, Al-Shargiyah, was killed by gun-
fire as he was driving from work in
southern Baghdad. According to a
station director, U.S. soldiers fired at
his car after he failed to pull over for
a military convoy.

2 August: Steven Vincent, a U.S. free-
lance journalist, was shot to death
by unknown assailants hours after
he was abducted at gunpoint by five
men in a police car in the southern
city of Basra. Vincent had been in
Basra for several months carrying
out research for a book on the city
and reporting for The New York
Times and the Christian Science
Monitor. On 30 July, four days before

IPI Report

his death, The New York Times
published an article in which
Vincent voiced strong criticism of
Basra’s police forces, prompting
suspicion that his murder may have
been in retaliation for his investiga-
tive reporting.

28 August: Waleed Khaled, 35, a
Reuters Television soundman, was
allegedly shot and killed by U.S. for-
ces. He was shot several times in the
face and chest as he drove with
Reuters cameraman Haidar Kadhem
to investigate the killing of two Iraqi
policemen in Baghdad’s Hay al-Adil
district.

17 September: Hind Ismail, 28, a
reporter for the local daily, As-Saffir,
was kidnapped in the northern city
of Mosul on 16 Sept. Police found her
body the next morning with a single
bullet wound to the head.

19 September: Fakher Haider, 38, an

engineer who worked for Al-lragiya
television, was shot to death while
driving with her husband, who was
also killed. Their son was seriously
wounded. In the past, Al-Iragiya has
been targeted because of its links to
the U.S.-supported lIraqi govern-
ment.

Lebanon, 2 June: Samir Kassir, a
columnist for the daily Al-Nahar,
was killed outside his home in
Beirut's Ashrafiyeh neighbourhood
when his car exploded after he star-
ted the engine. The bomb had been
placed under the driver's seat of the
car, police said. Kassir was known for
his strong criticism of Syria's presen-
ce in Lebanon.

Libya, 2 June: Daif Al Ghazal, 32, a
writer and journalist, was found
dead 12 days after he was abducted
by unknown gunmen. Al Ghazal,
who wrote articles critical of
Muammar Gaddafi's regime for the

Friends and relatives, many of them colleague journalists, carried the casket of
Waleed Khaled, a Reuters Television sound man, during his funeral procession in
Baghdad on 29 August 2005. (AP Photo/Khalid Mohammed)

Iragi reporter working for The New
York Times, was found dead in the
southern city of Basra after being
kidnapped several hours earlier by
four masked men. He was found
with his hands bound and a single
bullet wound to the head.

20 September: Firas Maadidi, 40,
Mosul bureau chief for the Baghdad-
based newspaper As-Saffir and edi-
tor of the local daily Al-Masar, was
gunned down outside his home by
unidentified gunmen in the al-Noor
neighbourhood of Mosul.

21 September: Ahlam Youssef, an

London-based on-line newspaper,
Libya Al-Youm, was kidnapped by
two armed men on May 21. His body,
which showed signs of torture, was
found near the eastern city of
Benghazi.

Nicaragua, 14 August: Rony Adolfo
Olivas Olivas, 47, a correspondent for
the daily newspaper La Prensa, was
shot dead in the city of Esteli, 150 km
north of Managua. He had recently
written articles on drug trafficking
and had received death threats.

Philippines, 4 May: Klein Cantoneros,
32, a radio broadcaster for DXAA-FM,

by Diana Orlova, IPI Secretariat

died after being shot at least seven
times by gunmen on motorcycles in
Dipolog City, Mindanao Island.
Cantoneros frequently criticised
local officials for alleged corruption.

10 May: Philip Agustin, publisher and
editor of the weekly newspaper
Starline Times Recorder, was gunned
down in the village of Paltic, north of
Manila. He was visiting his daugh-
ter's house when he was shot
through an open window, police
said. The murder occurred a day
before the newspaper printed a spe-
cial edition that linked the local
mayor to corruption.

3 July: Rolando Morales, 43, was shot
15 times by gunmen while heading
home from work in General Santos
City, Mindanao Island. He had just
finished hosting his radio program-
me, “Voice of the Barangay”, on
Radio Mindanao Network's dxMD
station. Morales frequently exposed
drug trafficking and other illegal
activities on his programme.

Russia, 28 June: Magomedzagid
Varisov, a prominent journalist and
political analyst, was shot and killed
in  Mahachkala, capital of the
Russian republic of Dagestan.
Varisov, a columnist for Novoye Delo,
Dagestan’ largest weekly, was retur-
ning home with his wife, when uni-
dentified assailants opened fire on
his car. Police believe that the attak-
kers targeted Varisov because of his
critical reporting.

Sierra Leone, 27 July: Harry Yansaneh,
acting editor of For Di People, died of
kidney failure, two months after he
was brutally attacked by six persons,
allegedly on the orders of Fatmata
Hassan Komeh, a Member of
Parliament for the ruling Sierra
Leone People’s Party (SLPP).

Somalia, 5 June: Duniya Muhiyadin
Nur, 26, a journalist for HornAfrik
Radio and TV, was killed by an
unknown gunman while covering a
protest near a militia checkpoint on
the road from Mogadishu to Afgoi.
Nur had reportedly gone to Afgoi to
cover a demonstration by truckers
against the proliferation of such
checkpoints.

Sri Lanka, 12 August: Relangi
Selvarajah, 44, a popular Tamil TV
and radio host, and her husband,
Senathurai, were gunned down by
unknown assailants in
Bambalapitiya, Colombo.

IPI Report 4th Quarter 2005 € deScripto Fall 2005



IPI Report

Nepal: Democracy Denied

by Catherine Power, IPI Secretariat

Caught up in increasing tension between Maoist
rebels and the constitutional monarchy, Nepal is fast
becoming one of the most dangerous places to prac-
tice journalism. For three consecutive years more
journalists have been imprisoned in Nepal than
anywhere else, and in 2005 hundreds of cases of inti-
midation, harassment, prolonged detention and, at
times, torture and killings have been reported.

Restrictions imposed when King Gyanendra
declared a state of emergency on 1 February 2005
delivered a shattering blow to an independent media
that had flourished since democracy was restored in
Nepal in 1990. During that time the independent
media, supported by constitutional guarantees for
press freedom did much to promote peace, develop-
ment and good governance within the country.

The state of emergency, said to be a response to
the country’s deteriorating security situation, overro-
de various civil liberties and granted the monarchy
absolute administrative powers. Their imposition of
direct censorship meant that most journalists were
banned from reporting and security forces patrolled
newspapers and FM radio offices to prevent produc-
tion.

The state of emergency was officially lifted on 29
April but full press freedoms were not restored. To
the contrary, throughout the early weeks of June
mass arrests of journalists who were peacefully prote-
sting for their right to report took place in cities
throughout Nepal resulting in hundreds of arrests
and detentions. These protests were part of an ongo-
ing campaign by Nepalese journalists and media
workers who continue to actively and vigorously
challenge restrictions imposed by the state.

From 10 to 16 July, representatives from the
International Press Institute (IPI) joined an interna-
tional press freedom mission to Nepal to investigate
journalists’ treatment. Participants met with dozens
of journalists and editors from the Kathmandu
Valley and took part in meetings with government
ministers, senior officials of the Royal Nepal Army,
civil society representatives and members of the IPI
Nepal National Chapter.

Local journalists spoke openly about the harsh
effects of government restrictions. Over 1000 jour-
nalists, particularly those working in radio, have lost
their jobs while many others are working without
remuneration. Those journalists who continue to
report face direct censorship from the state’s interfe-
rence in editorial independence. The state imposed
advertising embargo on “non-cooperative” newspa-
pers has also done much to compromise the econo-

IPI Report 4th Quarter 2005 & deScripro Fall 2005

mic viability of many print publications throughout
the country.

Members of the media community have also been
affected by more intimidating forms of pressure and
have been subject to killings, attacks, disappearances,
intimidation, harassment, detention and displace-
ment. While Maoist rebels, as well as state security
forces are known to be responsible for many of these
acts, the emergence of armed “vigilante” groups in
certain districts also poses a serious and menacing
threat to media practitioners.

IPI representatives travelled outside the capital to
the cities of Butwal, Biratnagar and Nepalgunj where
conditions are even more unstable. District media are
at a greater risk of interference from combatants and
also face greater challenges as they try to report from
isolated areas using limited infrastructure.

Despite pressure from the mission’s participating
organizations, as well as interventions
from inter-governmental organiza-
tions including the United Nations
and the European Union, Nepalese
authorities have not moved to restore
civil liberties. Though the indepen-
dent press in Kathmandu have made
some progress in creating an open
space from which to report, the
district media continue to be heavily
censored and threatened and the ban
on FM radio broadcast of political
news has yet to be lifted.

Journalists continue to report alar-
ming tactics of intimidation and
harassment used against them to pre-
vent the free flow of information. On
4 October, imprisoned journalist
Maheshwor Pahari died of tuberculosis after authori-
ties refused to treat him. IPI has joined a number of
press freedom organisations in voicing outrage over
Pahari’s death and in calling for the immediate release
of three other journalists still imprisoned in Nepal.

On 10 October, IPT issued a statement calling on
the Nepalese authorities to rescind a media ordinan-
ce that included sweeping restrictions on press free-
dom and the rights of journalists, editors and publis-
hers. The Ordinance, promulgated by King
Gyanendra on 9 October incorporates tighter provi-
sions for content, ownership and penalties into the
press laws enshrined in the 1990 constitution. The
ordinance is a clear attempt to further intimidate
journalists and media workers and consolidates ongo-
ing efforts to silence the independent media.

For more information on Nepal,
please visit IPI's Website:
www.freemedia.at

Picture: Nepalese journalists
protest in the capital Kath-
mandu in a campaign to force
the royal government to lift
restrictions on media.

June, 2005 (AP Photo/Binod)



Pictured from left to right are:
Paul Kagame, President of
Rwanda; Wilfred Kiboro,
Chairman of IPI; Mwai Kibaki,
President of Kenya; HH The Aga

Khan; Johann Fritz, Director of IPI;

Moody Awori, Vice President of
Kenya
Photo: IPI Kenya

IPI Report

IPI World Congress & 55th General Assembly

Kenya: President Kibaki Promises
Freedom of Information Act

by Michael Kudlak, IPI Secretariat

The IPI World Congress and 54th General
Assembly, held in Nairobi, Kenya, from 21 to 24
May, was a resounding success, with more than 450
editors, media executives, leading journalists and
their guests from 53 countries in attendance.

It was the third time, after 1968 and 1981, that
IPI held its annual general meeting in Kenya, and
the fifth occasion, after Cairo (1985) and Cape

Town (1994) that the IPT membership convened on
the African continent.

The four-day event focused on the challenges
facing Africa, as well as on issues related to press free-
dom and the media industry in general.

Kenyan President Mwai Kibaki officially opened
the Congress on 22 May at the Kenyatta
International Conference Centre, announcing that
his government was drafting a Freedom of
Information Act, which would enable all Kenyans to
obtain access to official records. This was welcomed
with caution by the Kenyan press, which expressed
concern over President Kibaki’s reference to “neces-
sary safeguards to ensure that [freedom of expression
and freedom of the press] are exercised responsibly
for the good of the press and the general public.”

Kibaki’s speech was followed by an appeal by His
Highness the Aga Khan, founder of the Nation
Media Group, who spoke on the potential of African
media and his concerns about the “adequacy of jour-
nalistic knowledge” in an increasingly complicated
world. “The major issues in Africa today are complex

and elusive,” he said. “My central question is whet-
her we have enough good journalists who know
enough about these subjects and can help African
audiences understand their African implications.”

Paul Kagame, President of Rwanda, opened the
first panel session, “Reporting on Africa”. He urged
Western media to stop portraying Africa as a “dark
continent”, ravaged by disease, war and famine, and
to also report about positive developments. However,
he stressed that “Africa must take responsibility for
the sorry state of affairs on our continent, most of
which inform and generate the kind of reporting that
we have witnessed.” He and the other African pane-
lists said it was up to African journalists to highlight
positive developments, which would in turn lead to
greater foreign investment needed for the continent’s
development.

Panel sessions on “Africas Development —
Attracting Investment” and “Press Freedom
Issues/Africa”, which featured a keynote speech by
Nobel laureate Wole Soyinka (read in abstentia),
rounded off the day’s events.

The second day featured a panel session on
“Pluralism and Democracy — The African
Experience”, a heated discussion on “Reporting on
the Islamic World”, in which several panelists accu-
sed Western media of ignorance, stereotyping and
sensationalism in their coverage of Muslims and
Islam, and a final session on “Terrorism and Civil
Liberties.”

On day three, panelists discussed “Kenya: Hopes
and Challenges, Vision and Reality” and “Good
Governance and the Media”. This was followed by
the presentation of the 2005 IPI Free Media Pioneer
Award, which this year went to SW Radio Africa, a
London, UK-based radio station. Launched in
December 2001, SW Radio Africa is run by a group
of exiled Zimbabwean reporters and features a suc-
cessful mix of music, news and interviews. SW Radio
Africa’s main aim is to give a “voice to the voiceless”
by fostering a dialogue with its Zimbabwean audien-
ce, who call in — often at great risk — to air their opi-
nions and give first-hand accounts of the deteriora-
ting situation in their country.

The Nairobi congress proved to be a great success,
thanks in large part to the efforts of the Kenyan host
committee and IPI’s chairman, Wilfred D. Kiboro,
CEO of the Nairobi-based Nation Media Group. As
in previous years, the IPI World Congress also provi-
ded a valuable meeting place where delegates could

IPI Report 4th Quarter 2005 € deScripro Fall 2005



exchange views and share their experiences. Post-
Congress tours to the Masai Mara Game Reserve,
Mount Kenya National Park and Mombassa, among
other destinations, provided further opportunities

for informal contacts.

In 2006, the IPI World Congress and 55th

more

IPI Protests / Letters of Concern

1 May to 1 October 2005

China, 9 May: The ban imposed on
Chinese freelance journalist and
poet Liu Hongbin. Liu, who has been
living in the United Kingdom since
1989 and is the London correspon-
dent for the Chinese service of Radio
France International, informed IPI
that a ban on his return to China
was renewed on 15 March.

Kazakhstan, 10 May: The closure of
the independent opposition weekly
Respublika. On 4 May, the appeals
court upheld the 25 March decision
of the Almaty regional court, which
ordered the liquidation of Respu-
blika’s owner, the Bastau company.
On 5 May, Kazakhstan’s Ministry of
Information, Culture and Sport orde-
red the closure of the popular oppo-
sition weekly.

Slovenia, 12 May: The draft Act on
Radio Television Slovenia (RTV
Slovenia), which, in its present form,
does not do everything possible to
uphold the independence and auto-
nomy of the public service broadca-
ster and leaves the organisation vul-
nerable to political influence and
pressure.

Sri Lanka, 12 May: The death threats
received by two members of the
Free Media Movement (FMM), an
independent group of editors and
leading journalists, from a group cal-
ling itself “Theraputtabhaya force”.

Kenya, 20 May: The decision to
discontinue criminal legal procee-
dings against First Lady Lucy Kibaki.
Nation cameraman Clifford Derrick
Otieno filed the criminal procee-
dings against the First Lady on 16
May, alleging assault and malicious
damage to property at the Nation
Media Group’s newsroom.

Cuba, 24 May: The detention and
expulsion of foreign journalists from
Cuba.

Sierra Leone, 1 June: The seditious
libel charges against two Sierra
Leonean journalists, managing edi-
tor Sydney B. Pratt and reporter
Dennis Jones of the independent
weekly Trumpet.

Botswana, 3 June: The deportation of
Prof. Kenneth Good, a political scien-
ce lecturer at the University of
Botswana for the past 15 years,
which was a direct result of a speech
that Good had been prepared to
deliver at a public meeting at the
University of Botswana.

Lebanon, 6 June: The assassination
of Samir Qassir, a prominent colum-
nist for the leading Lebanese daily
newspaper, an-Nahar.

Uzbekistan, 6 June: The ongoing
media crackdown in Uzbekistan,
where journalists were barred from
covering the unrest in Andizhan,
eastern Uzbekistan, on 13 May.

Nepal, 8 June: The mass arrest of
journalists on 8 June in the capital,
Kathmandu. The arrests came after
journalists marched in protest
through streets close to the royal
palace.

Ethiopia, 9 June: The continued
harassment of journalists reporting
on violent street clashes in Addis
Ababa between police and students
protesting over the 15 May parlia-
mentary elections.

Ethiopia, 14 June: The arrest of new-
spaper distributor Fikre Gudu on 8
June, which IPI viewed as an attempt
to disrupt information flow.

Zambia, 15 June: The assault on new-
spaper vendors working for The Post
newspaper in Lusaka. The vendors
were attacked by a group allegedly
close to the ruling Movement for
Multi-Party Democracy (MMD).

Nepal, 15 June: The continued

IPI Report 4th Quarter 2005 € deScripro Fall 2005

information,

IPI Report

General Assembly will take place in Edinburgh,
Scotland, from 27 to 30 May. It is being organised in
close cooperation with BBC Scotland, among others,
and promises to be a truly memorable event. For

the official Website:

visit

www.ipiedinburgh.com

harassment and arbitrary arrests of
Nepalese journalists.

EU/China, 16 June: The European
Union’s ongoing failure to publicly
and consistently criticise the
People’s Republic of China (PRC) for
its gross violations of press freedom
and freedom of expression.

Zambia, 29 June: Post editor Fred
Mmembe’s police summons.

Ethiopia, 29 June: The arrest of four
editors in Ethiopia, and the conti-
nued harassment of the media.

Sierra Leone, 4 July: The seditious
libel law under which Paul Kamara,
editor of For Di People, is currently
imprisoned.

Russia, 5 July: The murder of
Magomedzagid Varisov, a prominent
journalist and political analyst, who
was shot and killed on 28 June in
Mahachkala, capital of Russia’s repu-
blic of Dagestan.

USA, 6 July: The pursuit of Time
magazine’s Matthew Cooper and
The New York Times journalist Judith
Miller, who were held in civil con-
tempt for refusing to reveal confi-
dential sources.

USA, 7 July:The prison sentence han-
ded down to New York Times journa-
list Judith Miller.

Zimbabwe, 22 July: The refusal of the
Media and Information Commission
to grant Associated Newspapers of
Zimbabwe an operating licence to
resume publication of the Daily
News, which was shut down in
September 2003 for violating sec-
tions of the 2002 Access to
Information and Protection of
Privacy Act.

Sierra Leone, 2 August: The brutal
beating of For Di People editor Harry
Yansaneh, which is said to have cau-
sed his death on 27 July.

by Diana Orlova, IPI Secretariat

Iraq, 3 August: The murder of U.S.
journalist and author Steven Vincent
by unidentified gunmen in Iraq.

Belarus, 8 August: The continued
harassment of journalists, after
several Polish and Belarusian journa-
lists of Polish descent were detained
in the cities of Schuchin and Grodno.

Belarus, 23 August: The criminal
inquiry opened by the Minsk City
Prosecutor’s Office into the possible
defamation of the President of
Belarus in a series of satirical
Internet cartoons.

Yemen, 25 August: The abduction
and harassment of Al-Wasat editor-
in-chief Jamal Amer.

EU/China, 5 September: The summit
meeting between British Prime
Minister Tony Blair and representati-
ves of the People’s Republic of China
(PRC), which failed to properly
address the PRC’s need to respect
press freedom and freedom of
expression.

Niger, 16 September: The worsening
press freedom situation in Niger.

Poland, 20 September: The treat-
ment of Grzegorz Gauden, editor-in-
chief of the Polish Rzeczpospolita
daily, by the downtown Warsaw
District Prosecutor's Office.

Slovenia, 27 September: The new
broadcasting law, which leaves the
Slovenian public broadcaster, RTV
Slovenija, vulnerable to political
influence and pressure.

Poland, 29 September: The recent
legal actions against the media,
often seeking orders prejudicial to
press freedom, which are threate-
ning the financial survival of these
organisations.






(L€ DL(

A Journal of Media in South Eastern Europe No. 4, Fall 2005 eur1s,-

including:

Media Reports
on SEE Countries

Special Supplement
on News Agencies

News Agencie*

in South East Europe

- ¥




Dossier News Agencies

Making News - F
or: Faking News -

10

News are merely
considered as goods —
that is, economical,
meritorious, and
political goods.

News Agnecies are
trading places for informa-
tion and opinions

News agencies’ self-understanding under{)ressure

of change due to radical transitions of sys

politics and communities.

by Thomas A. Bauer

There are essentially two approaches to consider
news agencies. The empirical approach analyzes the
news agency’s central position in managing the
distribution of news within the societal or sociopoli-
tical context. It emphasizes questions of media eco-
nomy, media politics and media policy. News are
merely considered as goods — that is, economical,
meritorious, and political goods. It dismisses any
thoughts on symbolic or cultural measures of socie-
tal, political or other discourses.

Conversely, the critical approach raises the
question: What is the political or socio-political
paradigm in making news or managing the flux of
news? It highlights issues of power and domination,
and, of course, the question of systemic interests.

The young democracies of East and Southeast
Europe are undergoing a process of radical transfor-
mation — democratic-politically, socio-politically and
medially.

The era of state-owned news agency is not over
yet. And the old journalistic practice of facing state-
owned news agencies with a critical and, symultane-
ously, a pragmatic attitude may no longer be en
vogue in the age of private-economies. What is
more, because of the Internet new possibilities and
models of generating publics are gaining in impor-
tance.

The political and economical idea of the
news agency

Let us begin by considering, first, the traditional
approach to news agencies. For the most part, the
content featured in newspapers, on television, and
online is obtained through news agencies. In a medi-
ally-constructed world, news agencies are the prime
source of information and public knowledge.
Agencies do not simply collect data and information.
Rather, they organize, edit, select data and informa-
tion, and — for a “small” fee — distribute it to other

ems in medias,

media companies, organizations, institutions,
governmental agencies or private enterprises.

In that sense, news agencies are not just economic
enterprises. They are primarily publicity enterprises.
They are trading places for information and opinions
about events as well as for opinions about opinions.

Their central grip on distribution endows agencies
with the kind of power that brings them into close
proximity to hierarchical interests, although — or pre-
cisely: because — they principally symbolize the
model of provision of free access to information and

knowledge.

Implications of the agency model

The term agency as a designation for organizations
which provide the public flow of information may be
misleading. Media theorists often interpret agencies
as a locus of objective selection. These theorists pro-
bably consider agencies as organizations which pro-
vide information goods and serve in the financial
interests of other organizations rather than their own
interests.

This argument about the provision of (limited,
scarce, and expensive) goods, by itself hierarchical,
was established fairly early on, and has been exploi-
ted shamelessly in the political context.

In the framework of dominant hierarchical para-
digms in the economical, political and social realm,
the argument of public provision was interpreted as
a functional and moral obligation of agencies or as an
organizational and moral relief for single media
enterprises and the journalistic practice.

Theoretically, agencies symbolize the public right
to obtain knowledge as well as the moral obligation
to distribute knowledge, and the right as well as the
obligation to selective confidentiality in order to pro-
tect opinions and the people who hold these opi-
nions.

This gate-keeping function is neatly captured by

IPI Report 4th Quarter 2005 & deScripro Fall 2005



aking Views?
Making Views?

the concept of agency, which was established by
Reuters and the Associated Press as carly as 1848.
Agencies, after all, obtain, edit, and distribute news
in the name of factual, technical and moral compe-
tence.

News agencies may be conceived of, as well, con-
trolling and regulatory models operating in the name
of political and, frequently, hierarchical interests. In
that sense, they are objects of factual and public trust
as well as a screen on which to project the moral
norms of how goods ought to be dealt with.

Changing and deepening the perspectives
of reflection of what is news?

If you consider the political development in East-
and Southeast countries — that is the transition of
political systems, the systemic transformation of
media, the structural change of technology in gene-
ral and the revitalization of social structures of socie-
ty — it becomes a demand to take into account the
enlightenments of science and experience: every-
thing that is connected to politics and society is
much more complex than organizations of political
or/and commercial interests may try to convince the
public.

News agencies never have been just channels for
transmitting news. News agencies have always been
workshops of political and societal reality.

News agents always have misused their position or
have been misused as mechanics in the symbolic
construction of reality— no matter if this happens in
communist systems or as “embedded journalism” in
connection to the warfare reporting in Iraq.

News agencies in a globalized and medialized
democracy are a concentration point of knowledge,
experience and of organizational culture of societal
discourse in a media-democratic environment. In
media-democracy and in societies with increasing
civil-social character news agencies have to find a

IPI Report 4th Quarter 2005 € deScripro Fall 2005

new role and a new self-understanding. At least the
internet teaches us the lesson that the construction
and the concentration of knowledge and opinion can
go rather heretic and “heterarchic” ways.

Meanwhile it is not any more new, but yet, it has
to be remembered with emphasis: nothing is new just
out of itself, things are considered new always in
comparison.

News is not an absolute feature, it is a code of eva-
luation, an expression and signification of learning to
understand the world by comparison. Information
becomes news by re-signification.

Picture: Photodisc

News agencies have always
been workshops of political

and societal reality.

n



We look forward to welcoming you to next year's
IPI World Congress and 55th General Assembly




Events are not new and not news-worthy by them-
selves, they become newsworthy because of the envi-
ronment of comparison and because of the compa-
ring perspective they get considered by; they become
stories because they are considered as pieces with
relevance and compatibility to other pieces in the
whole puzzle of construction of reality.

News as codes with signifying power

Historically, the production of news has always
been linked to hierarchical structures and systems.
News-worthy stories are never ordinary stories. They
are stories with political implications. That is, stories
by or for prominent figures with relevance to the
public or public opinion.

Such stories simply could not be left to free or arbi-
trary social exchange. Newsworthy stories have
always served to affirm and stabilize (political, social,
and economic) systems. Especially, the countries of
East and South-Eastern Europe know only too well
that authoritory systems (ab)use news agencies to
construct reality as they see fit. Quite possibly, they
now experience a similar, but decidedly different
(ab)use of the system, even though — or precisely
because — news agencies are privately-owned. The
dictate of ratings is probably just as dominant as the
dictate of politics.

News agencies are not just organizations which
administrate the flux of news. They are — what is
natural for organizations and companies — organiza-
tions of their own interest, dealing and negotiating
with information goods which are not theirs but eve-
rybody’s own.

Seen from this perspective, news agencies are more
than just input-output organisations for the flux of
information. They are socially, politically and/or eco-
nomically organized networks of sharing societal
discourses.

News agencies socialize information and deal with
fragile constructs of reality rather than with real new
events. In that sense, news agencies are making news.
And news are making views.

Therefore, there seems to be hardly any doubt that
societies — as long and so far as they are institutional-
ly framed in structures of national administrations
and politically organized in networks of power — also
need a system which rules the “flux of news”, thus
taking care for political and societal viability of infor-
mation and communication.

In an open and democratic society, but effectively
organized by economical structures of competition,
there is no question that that the flux of news is best
balanced by centres of competence — news agencies.
But what is the competence of news agencies?

IPI Report 4th Quarter 2005 & deScripro Fall 2005

Dossier News Agencies

The Chance of new democracies and the fra-
gility of “mediocracy”

The Eastern and South-Eastern European states are
still considered as new democracies. That term of
“new democracies”, however, should not be taken as
an euphemization of late-born democratization. But
rather, the term should be understood as declaration
of learning and of taking the chance to realize all
those sustained conditions on which a novel demo-
cracy can thrive in the beginning.

In my view, this seems to be particularly important
for the relationship between democracy and the
media. In this relationship, news agencies have a spe-
cial function due to their pole-gatekeeping-position.
To put it differently, media democracy needs a creati-
ve shot in the arm — in ecomical, medial and political
practice. Within this context, news agencies are part
of particularly challenged and privileged institutions.
Technologically and sociologically, news agencies
have their finger on the pulse of developments.

Generally, the situational assessment of media
democracies swings between two poles: deep skepti-
cism and far-reaching hope.

Skeptics argue that democracy is becoming increa-
singly deintellectualized under the conditions of qua-
litatively and quantitatively transformed, and highly
commercialized communications relations.

Pragmatics take a more optimistic stand. Referring
to the Internet’s new possibilities, pragmatics count
on the developments of participatory models and
methods, which democracies have not yet seen. These
developments, pragmatics assume, would provide the
civil society — the embodiment of modern democra-
cy — with un-thought of opportunities of non-domi-
nant and “de-hierarchized” communication and poli-
tical participation.

Through new media, and, above all, through new
media cultures, democracy is endowed with a civil-
social legitimization, which classifies every govern-
mental legitimization as an unnecessary and increa-
singly undesirable intervention.

The catchphrase of media democracy is an intellec-
tual as well as a pragmatic construct with a confron-
tational impetus that is two-fold. On the one hand, it
confronts the media with a social-moral democratic
potential: participation, responsibility, authenticity,
solidarity, etc. But it also, confronts the very under-
standing of democracy with the communicative
potential of the media: publicity, transparence, acces-
sibility.

There still remains enough play to re-interpret the
role of news agencies in democracies that were esta-
blished recently and those that were established a
long time ago.

News agencies are
organizations of their own
interest, dealing and
negotiating with information

goods which are not theirs but
everybody’s own.

13



14

Dossier News Agencies

Gatekeepers
In Stormy

Times

“’Compared to the Milosevic era, we do not feel that we are working in an
enemy envi-ronment any more. We do not feel that we are working in a friendly
environment either, but we do not expect that. We want to be left alone,” says
Zoran Sekulic, a Belgrade journalist and owner of the private Serbian news agen-
cy FoNet. Private news agencies are growing rapidly in South East Europe:
DeScripto compared two of them which are working under completely different

circumstances.
by Joseph Gepp

Times have changed in Eastern Europe. Where
there was once a state-owned econ-omy and very
often synchronised media landscape, there is now a
free-market econ-omy and a dazzling pluralist media
landscape. News agencies are even more con-cerned
with this development than other media that cons-
umers directly see. The reason: even in state control-
led systems there are different kinds of newspapers
for different kinds of people. Nevertheless, there is
only one news agency, which is owned by the state
and represents it. If you want to control public opi-
nion, the best thing to do is start at the news agency
level. The news agency is the institution from which
all others get their information. Its business is to
decide what is real and what is newsworthy. After
that it’s the business of the newspapers, magazines,
TV and radio stations to interpret the real stuff. In
Marxist terminology, one can compare the news
agency to the base and all the other media to the
superstructure. News agen-cies decide which infor-
mation goes into that wide network of discourse that
forms public opinion. In a figurative sense news
agencies are the gatekeepers of society.

Therefore, it is very interesting to look at the role
of news agencies in South East Europe. In a lot of
these countries, private agencies have become deta-
ched from the big, state-driven agency. Suddenly
there are several gatekeepers watching what in-for-
mation comes in. Is money their only interest? Or
are there also ideological, relig-ious or ethnic aspects?

One has to keep in mind that these elements play a
much bigger role in South East European societies
than those of Western and Central Europe. Who are
the owners? Are they critical intellectuals who live in
the country? Are they Western companies who care
mainly about profit? Or even ideological groups or
political parties?

DeScripto spoke with two news agencies to find
out more about these questions: Serbian FoNet
belongs to Zoran Sekulic, a Belgrade journalist.
Romanian Mediafax, located in Bucharest, is the
market leader in the country.

Mediafax is by far the biggest news agency in
Romania — and it’s private. The owner is a Romanian
company called Media Pro International, which also
owns several pri-vate TV stations. Mediafax serves 90
per cent of national newspapers and maga-zines, 70
per cent of Romanian TV channels and radio sta-
tions, 15 Romanian minis-tries and 990 companies.
According to L?cr?mioara Cr?ciun, who works in the
customer department of Mediafax, it has an overall
reputation of being “very accu-rate and 100 per cent
impartial”. Among its clients are as illustrious names
such as Alcatel, Brau Union, Microsoft and Kraft
Foods. Founded in 1991 after the fall of Ceausescu,
it soon became market leader.

All in all, the business methods and societal func-
tion of Mediafax are comparable to that of Western
agencies: “There is no political or ideological pressu-
re which plays a role in the work of Mediafax,” says

IPI Report 4th Quarter 2005 & deScripro Fall 2005



Cr?ciun. We can believe her; Mediafax works in a
profit oriented way. Generally speaking, this way is
the reason for its success; its only interest is in
making profit. It is not interested in influencing
anybody, and it does not care about civil society and
its well-being. Mediafax is just a business, a compa-
ny like any other company in Central and Western
Europe.

The situation of FoNet is a bit more different.
Founded in 1994, the private Serbian news agency is
the third behind state-driven Tanjug and the private
Beta news agency. Owned by Belgrade journalist
Zoran V. Sekulic, FoNet is self-financed and operates
on market-oriented principles, but plays a role in the
development of Ser-bian civil society. The current
governance is a mixture of revolutionaries against
Mi-losevic and heirs to Milosevic, but it is getting
better. Sekulic explains that although FoNet faced
hard times, nowadays there is no longer an “enemy
environment”. “We want to be left alone. We want a
fair and clear legal framework for our work and an
equal starting position in the developing media mar-
ket.” As well, “There are much more sophisticated
methods of influencing media and occasional
attempts at manipu-lating them [today in compari-
son with Milosevic era]. They come from political
and financial centres of power, but FoNet somehow
manages to reject or avoid them. That is why our
clients recognise FoNet as the most reliable and cre-
dible news agency source in Serbia and
Montenegro.” Today it seems that it is at least possi-
ble to work undisturbed. However, working as a
capitalist business with capitalistic goals is not as easy
as in Romania.

Being a gatekeeper in times of transformation is
not very easy. Both examples show that the era of
state-controlled, interpreted sovereignty in South
East Europe is over. Nowadays the goal of news agen-
cies it to make profit within a capitalistic system.
Sometimes this goal is clear and unchallenged — as in
the case of Mediafax in Roma-nia. Sometimes this
goal still has to be wrested from powerful factions —
as in the case of FoNet in Serbia. Nevertheless, it
looks like the time of the “enemy environ-ment” in
South East Europe is over. This is a step in the right
direction. The more gate keepers that exist, the more
pluralistic a society can be. Even in stormy times.

IPI Report 4th Quarter 2005 & deScripto Fall 2005

The South East Europe
Media Organisation

The South East Europe Media Organisation (SEEMO), an affiliate of
the International Press Institute (IPl), is a regional non-governmen-
tal, non-profit network of editors-in-chief, media executives and
leading journalists from newspapers, magazines, radio and TV sta-
tions, news agencies and new media in South East Europe. SEEMO
was founded in October 2000 in Zagreb, Croatia.

One of SEEMO’s main activities is protecting press freedom. Over
60 per cent of SEEMO’s press releases and letters of protest to
governmental and other officials have had positive results in the
past. Every SEEMO protest is distributed to more than 12,000
addresses: to leading regional and international media, national
and international governmental and non-governmental organisa-
tions, politicians, and also public persons and institutions.

During the last four years, SEEMO has assembled over 3,000 edi-
tors-in-chief, media executives, leading journalists and public per-
sons from the region in various meetings. Helping journalists
means also furthering their education. Several workshops and
seminars were organised in the field of education, especially for
investigative reporters and representatives of minority media.

SEEMO regularly publishes De Scripto, a quarterly media magazine
for South Eastern Europe, which is committed to the enhancement
of a climate of critical reflection on media culture and communica-
tion, in and among the South East European countries, and South
East Europe Media Handbook (SMH), an annual publication cove-
ring media developments, which includes selected media contacts.

SEEMO also gives two annual awards for outstanding achieve-
ments in the field of media: "Dr Erhard Busek - SEEMO Award for
Better Understanding" and the SEEMO Human Rights Award
"SEEMO Award for Mutual Cooperation in South East Europe".

SEEMO Conferences Preview:

1. SEEMO Dialogue Meeting between Editors-in-Chief and Media
Executives from South East Europe, Vienna, Spring 2006

2. SEEMO Dialogue Meeting between Editors-in-Chief and Media
Executives from Roma Media in South East Europe, Autumn 2006
3. South East Europe Media Hanbook 2005/2006 will be published
in February 2006

4. Minority Media Handbook will be published in Spring 2006



“We recognise the role of

“Mainstream media
provides work to Roma
purely for ethnic balance
among its employees and
representation towards
the outside public.”

minorities in the creation

16

of good neighbour rela-
tions among countries in
the region.”

Dossier News Agencies

Bridges for
regional co-ope

News agencies are important for the dissemination of ethnic minority issues

in national languages. By educating the public and allowing the minority community
to be part of society, news agencies play a role in the improvement of inter-ethnic
tolerance. deScripto talked to journalists and project managers working for
privately owned news agencies and organisations in the region, revealing the
challenges and potential of ethnic minority coverage.

“It is disappointing that mainstream media provi-
de work to Roma purely for ethnic balance among
employees and representation towards the outside
public, without even giving them the chance to prac-
tice their job as skilled journalists,” criticises Esther
Holbrook, coordinator of the Roma Press Center
(RPC) in Budapest. Indeed, the role of ethnic mino-
rities in the media is more than controversial: mino-
rity issues need professional and sensitive reporting,
and at the same time, media institutions need to pro-
vide the requested space for such coverage. News
agencies play a crucial role in the struggle of ethnic
minorities for effective social and political integra-
tion, though programmes in minority languages
remain within the sphere of local media.

“Thanks to the exposure of minority issues, we
succeeded in raising the interest of the public, mea-
ning that the recognition of rights in local commu-
nities slowly became easier and more efficient,” con-
firms Stojan Obradovic, editor-in-chief of private
Croatian news agency STINA.

In a similar way, the Slovakian Roma Press Agency
(RPA) strives for the development of a democratic
civil society which integrates Roma communities.
The agency’s aim is to reduce the social distance the
majority population feels towards the Roma through
educating Roma journalists and presenting their
work in the media to the benefit of both the minori-
ty and the majority in society.

In Belgrade “BETA provides persistent reporting
on ethnic minority issues,” says Djordje Zorkic,
deputy director of the regional news agency. “It is
our intention to provide full and objective coverage
supporting the best interests of minorities.” BETA
news agency continuously disseminates articles in
Serbian, Albanian, Hungarian, Romani and English
free of charge on the Internet.

The European Union (EU) promotes the active
involvement of members of ethnic minorities in
media institutions as well as the reporting of minori-
ty-related issues in both public and private media.

European policy-makers visualise ethnic minorities
as social bridges between countries, built upon the
ideals of anti-discrimination, mutual acceptance,
inclusion and participation.

During the last three years, the involvement of
news agencies proved to be essential in sensitising
south-eastern European society; through increased
reporting on political elections, on the work of
minority councils, on problems of proportional
representation of minorities in public institutions,
on education and housing, on cooperation in the
region, and on international protection obligations,
minority communities gradually become part of

daily life.

Informative and educational projects impro-
ve minority coverage

“We recognise the role of minorities in the crea-
tion of good neighbour relations among countries in
the region,” declares Obradovic, highlighting the
goal behind a regional project entitled “Educational
and information support to implementation and
protection of national minorities and strengthening
of inter-ethnic tolerance in Croatia’, implemented
by STINA between May 2004 and April 2005.

The project enabled the concept of news agency to
further develop and encompass work as a special
media institution undertaking educational and infor-
mation work concerning the improvement of mino-
rity rights.

“As a result of the project we should stress that over
50 print and electronic media progressed in their
reporting on minority rights, minority politics and
issues of inter-ethnic tolerance,” Obradovic explains.

A similar project is currently being put into prac-
tice by the Media Diversity Institute (MDI) of
London: “Seeing the Roma without prejudice”
brings together 11 news agencies from Albania,
and Herzegovina, and Serbia and
Montenegro. “The project aims at helping Roma

Bosnia

IPI Report 4th Quarter 2005 & deScripro Fall 2005



ration

Private news agencies reporting on
ethnic minorities: development of
democratic values

by Hannes Goegele

communities overcome discrimination, marginalisa—
tion and violations of their rights through a process
of media education and empowerment, and by
increasing the fair representation of Roma voices in
the media,” states Lavinia Olmazu in the project
outline. Concerned about the low impact of short-
term projects, BETA fosters two long-term program-
mes: the first is called “KosovaKosovo”, an Internet-
based and interactive news resource in Albanian,
Serbian and English; the second focuses on the
Roma community providing news coverage in
Romani, Hungarian and Albanian. “Reporting on
minority issues is not a commercial business, there-
fore we continued the programmes we had started,
even after the funding was over,” reinforces Zorkic.

Minority coverage for majority audiences

The Hungarian Roma Press Center was establis-
hed in 1995 as a non-profit, private news agency
with the aim of supplying mainstream media in
Hungary with unbiased coverage of Roma issues
seven days a week. The Roma Press Center has a
multi-ethnic staff, but all journalists and editors are
Romani. As a result of an agreement with the local
media, journalists get a direct reward whenever their
articles are published.

“While the production of news items and feature
articles remains our main activity, the RPC has
expanded its programme to include several other
activities which help to diversify the coverage of poli-
tical, social and legal realities affecting the Roma,”
explains Esther Holbrook. Sending out a weekly
newsletter to various subscribers - mainly NGOs,
embassies and local media institutions, the RPC pro-
duces about 80 to 100 articles in Hungarian a
month. This facilitates the strengthening of the ove-
rall representation of Roma in the mainstream
media, bringing issues of racial discrimination, segre-
gation, and deprivation further into public cons-
ciousness and discussion.

“Often Roma members or local Roma NGOs con-
tact us directly and draw our attention to the stories
that we report about,” Holbrook clarifies; “We then
decide whether to bring it as a story in our news. We
know who to talk to, and who would potentially be

IPI Report 4th Quarter 2005 & deScripro Fall 2005

willing to buy the story; mostly local media accept
our offers.”

“Professional information is our rule,” Zorkic says,
emphasising BETAs keen and successful efforts in
“persistently supplying articles on ethnic minority
issues using the online channel”.

In Croatia, STINA's “focus lies more within the
Roma and Serbian communities. Nevertheless, whe-
never there are news items concerning, for example,
education or bilingual town signs, we also cover
issues relating to the smaller Italian, Czech or
Macedonian minorities,” says Obradovic. “We sell
our articles to newspapers mainly in Croatia, but also
in Bosnia-Herzegovina, as well as to national and
regional radio stations, among them Radio Free
Europe and Deutsche Welle.”

How to best spread minority voices?

The above-mentioned STINA project showed that
radio proved to be the most suitable means of pro-
moting minority issues to the general public.

“Within the framework of the project, we had the
possibility or offering 26 promotional radio shows to

“Over 50 print and
electronic media improved
their reporting on

inority rights, minority
politics and the issue of
inter-ethnic tolerance.”

Picture: Young Journalists

working at Roma Press Center
(by Esther Holbrook, RPC)

17



Systematic education of
journalists covering minority
issues is essential both for
mainstream and minority

journalists.

News agencies contribute to

the civil participation of
minority communities as

well as to political and social

stabilisation in the region.

Dossier News Agencies

local stations, which showed strong support. Many
of these stations lack staff and financial means to
produce such shows on their own. It was extremely
important for rounding out and improving their
programmes,” Obradovic elaborates.

The RPC also secks to spread Roma voices
through a project with Hungarian Radio C, Esther
Holbrook explains. “The main topics of the Decade
of Roma Inclusion - education, employment, health
and housing — are at the centre of four two-hour
shows, during which we discuss potential improve-
ment of the situations and their challenges with
experts and government representatives.”

Raising professional standards when repor-
ting on minority issues

The systematic education of journalists covering
minority issues is essential both for mainstream and
minority journalists working within news agencies.
Raising professional standards when reporting about
ethnic minorities and training journalists to inde-
pendently create programmes have proven essential
to the creation of a broad acceptance of minority
rights and inter-ethnic tolerance.

“We train our journalists within a Regional
Education Development Programme. We had alrea-
dy in 1996 started a Media Internship Programme,
which was then carried out in cooperation with the
Centre for Independent (CI))”,
Holbrook says.

The activities of the MDI project focus on the
professional training of Roma journalists on the basis
of the MDI's “Media Relations Guide for Roma”,
and the production of news and features on Roma
people for publication and broadcast.

In the case of Croatia, Obradovic emphasises that
“via various publications and seminars, the STINA
project contributed to the education of over 3,000
members of national minority councils, representati-

Journalism

ves of minority organisations, NGO activists and
representatives of local authorities.”

Cooperation across borders: regional news
agencies

“BETA’s management pioneered the offering of
cooperation in the region,” Zorkic says. Regional
training seminars for both majority and minority
journalists such as one called “Minorities as bridges
for regional cooperation”, organised by STINA in
2004, further encourage the potential exchange of
experience and contact, and build a common appro-
ach to the issue. Comprehensive reporting provided
through news agencies assists the western Balkan
countries in their efforts to overcome conflict and
fosters stabilisation.

“...the RPC collaborates on mutual story ideas
with other Roma agencies in the region, such as the

Roma Press Agency in Slovakia and Dzeno in the
Czech Republic; we call each other for details, info
and story sharing,” explains Holbrook.

Funding

The survival of private news agencies depends on
public funding. “Financial support is decreasing.
However, through our publications and the develop-
ment of a Strategy on Desegregation, we got some
funding from the Hungarian Ministry of
Information, as well as some grants from specific
international donors,” Holbrook says, explaining
how the RCP is able to maintain its financial posi-
tion.

Likewise in Croatia, the Council for National
Minorities will fund the further publication of
STINA's “Minority Forum” in form of a newspaper,
a great recognition for the news agency.

Conclusions: Lack of social responsibility

Talking to journalists revealed that news agencies
are crucial to political and social stabilisation in the
region. Promoting inter-ethnic tolerance and mino-
rity rights, news agencies contribute to the civil par-
ticipation of minority communities.

Furthermore, news agencies should potentially be
obliged to employ both majority and minority jour-
nalists; through continuous education, awareness-
raising and sensitisation, journalists should have the
opportunity to cover both majority and minority
issues.

News agencies are responsible for bringing toget-
her journalists from mainstream and minority, while
both public and private media foster experience-sha-
ring and aid in building a common understanding
through tolerant and objective reporting. News
agencies should adapt monitoring skills to suit the
mainstream media.Systematic education of journa-
lists covering minority issues is essential both for
mainstream and minority journalists.

News agencies contribute to the civil participation
of minority communities as well as to political and
social stabilisation in the region.Being aware of all
this, we realise that news coverage does not stop at
political borders; news agencies should use the
opportunity to report on minority issues in coopera-
tion with similar agencies in other countries in the
region.

National governments, the European Union,
international organisations and other donors should
feel encouraged to further support the work of news
agencies, especially those covering minority issues.

Up to now, only a few agencies have recognised
their social duty and started to build bridges between
minorities and majorities, from nation to nation
releasing a variety of articles, newsletters, radio shows
and research studies. There is still a long way to go.

IPI Report 4th Quarter 2005 & deScripro Fall 2005



SEEMO Award

Needed: Self-regulation
in the Media Industry

Brankica Petkovic receievd in Nov. o5 the Dr. Erhard Busek-SEEMO Award

for Better Understanding in South East Europe 200s5. Brankica Ptkovic is director
at the Peace Institute in Lubljana and is mainly involved in researching

and writing on minorities, especially on Roma, in Slovenia. By opportunity

of the receiving ceremony in Vienna she gave the following interview to deScripto.

by Thomas Bauer

deScripto: During your long years working in jour-
nalism you got more and more involved in minority
matters, especially those of the Roma. And you yourself
became engaged very much in improvements in the sta-
tus of minorities in the south-east European media
landscape. What are the most important achievements
concerning minorities in the field of media and media
work in south-eastern Europe compared to the situation
before the transformation period?

Petkovic: I can mostly talk about the situation in
Slovenia, and only partly about the media integra-
tion of minorities in other countries of South East
Europe. In Slovenia, some progress was made for the
Roma community; the minority media until now
has operated predominantly for Italian and
Hungarian minorities.

I have been engaged in the media empowerment
of the Roma community in Slovenia, helping them
to educate and equip themselves to run their own
community media service, and during this year
advocating their right to become part of the public
broadcasting service in Slovenia. Minorities from
other parts of former Yugoslavia (Bosnia and
Herzegovina, Croatia, Serbia and Montenegro,
Kosovo and Macedonia) are completely excluded
from the media system in Slovenia; this is connected
to a lack of normative and constitutional recognition
for them in Slovenia. In other countries of South
East Europe minority programming is often part of
public service broadcasting and is sometimes impro-
perly run by journalists from the majority commu-
nity. However, there are some Roma broadcasting
media outlets run by Roma and supported by dona-
tions. The best-running station in my opinion has
been Multiradio in Novi Sad, Serbia, which broad-
casts programming in different minority languages
and also has some joint programmes. Its operation
has been interrupted, but I hope Multiradio will
continue to exist.

In light of your impressive work as the head for
media policy at the Peace Institute in Ljubljana and as

IPI Report 4th Quarter 2005 & deScripro Fall 2005

a trainer in courses for Roma journalists, what do you
think are the most important practical challenges for the
media-owning majority in the establishment of a social
and economic structure of communication fairness ?

Considering predominant and rather legitimate
commercial interests in the media I would opt for
more self-regulation in the media industry, through
which the media industry could willingly make,
respect and impose its own rules to provide social
values and cultural diversity which are properly
reflected and respected in the media.

It could be done through codes of ethics and press
councils, through readers, editors and ombudsmen
at newspapers, through transparency of ownership,
business and editorial policies, through employment
policies and training programmes provided for jour-
nalists, through the social and environmental repor-
ting of each media enterprise, etc.

Citizens, especially children, youth, and minority
groups, have to be empowered to critically use the
media, to produce their own media, and to request
media responsiveness to their needs, suggestions and
complaints.

What is in general your opinion on the power of
media — especially regarding the many segregations bet-
ween and inside societies? Do you believe in an integra-
tive impact by media?

When I advocate citizen and minority engagement
in the media field, and thus contributions to the esta-
blishment of community media, I always need to say
that it is one job that needs to be done, but the big-
ger job is to introduce a respect by mainstream media
for cultural diversity in editorial, employment and
business policy.

We are facing fragmentation of the media market
and it will be even more fragmented with the digita-
lisation of broadcasting. Therefore, it is important
that each country have a strong and good public bro-
adcasting service to contribute to social cohesion and
also at least few quality print media to play such a
role.

Brankica Petkovic
(Photo: SEEMO)

19



Advertisement

5 Years O

N\

RoMmaniar
Broadcast

The history of an institution can be fully under-

stood only if we pinpoint and understand its context.
That is exactly what we are trying to do, for defining
the 75 years that have passed since the Romanian
Radio Broadcasting Corporation was founded. The
century started with the installment of the first
public phones in Paris and New York City, the
nescience of Clarke Gable, the opening of the first
personal exhibition of Picasso and the awarding of
the first Nobel prizes. The same century marked in
the year 1928 Trotsky’s expulsion from Moscow, the
first telephone conversation between Paris and New
York City, the sale of the first TV sets with 24, 36
and 48 lines, in a store in New Jersey for 75 dollars
each, the premiere, in Berlin, of Bertolt Brecht’s play
“The Threepenny Opera’, Alexander Fleming’s
discovery of penicillin, the launching of the first five
year plan in USSR, the first big-screen adventure for
Mickey Mouse. In Romania, the century started with
young Constantin Brincusi being awarded the bron-
ze medal at the Arts School in Bucharest for one of
his sculptures and continued with premieres in every
field, from the architectural redefining of the cities,
to the big operas in literature. Racovita created speo-
logy, Persu invents the acrodynamic automobile and
writes a complex study on planes acrodynamics.

First signal, first day on the air

In line with all the big challenges in Europe,
Romania of the first decades of the 20th century was
keeping up in all the fields of contemporary civiliza-
tion. Nothing of what was “en vogue” in Paris,
Berlin or Vienna did not take long to arrive in
Romania as well. Examples can be found in the orga-
nizing of institutional structures, in cultural and
scientific affairs. That is why in Romania there was a
true pro-radio movement even before 1928.

Radio was born a poet

November 1st 1928. The first official Romanian
radio signal is transmitted on air. The poem “A New
Soul” was dedicated to the occasion, written and read
at the microphone by writer Horia Furtuna, who

ng

later on became editor and program director of the
new company. “A New Soul” appears to be the first
Romanian poem transmitted on air, a first in a long
series of lyrical moments presented by the public
national radio station.

A university for everybody

About the role of radio, as it was thought of in the

third decade, the authorized voices from the begin-
ning of the century confirmed the fact that radio
programs were well received by the audience and
they should be accessible to everybody. On February
11th 1932, with the opening of the big studio situa-
ted in General Berthelot Street, the minister of
Public Projects and Communications gave in his
speech a definition of the public radio:
“... a kind of university for everybody, where the
useful and informative things should complete each
other and the systemic education of the masses requi-
res a constant evolution.”

The voice of national identity

Of course, after the first program on air, on
November Ist 1928, and after the starting years,
Romanian radio had in the following years a specta-
cular and obvious evolution, in quantity and quality,
editorial and technical, in equipment and audience
and especially in awareness.

The main periods in this evolution could be:
1928-1937; 1938-1944; 1945-1989 and the one
after 1990:

The first period is characterized by the necessity of
consolidating actions, the changing of the law on
installment and use of radio sets, diminishing import
taxes for radio sets and acquiring the necessary equip-
ment for enlarging air time. Now takes place the first
broadcasting of an opera from a studio of Radio
Romania, the first studios are built in General
Berthelot Street, the legal framework is set for deve-
loping the national broadcasting network, the first
broadcastings in foreign languages and the first sport
broadcasting. In 1936, through a new organizing law
the Radio-telephone Broadcasting Corporation



becomes the Romanian Broadcasting Corporation
and a year later the corporation is subordinated at
the Ministers Council.

The period 1938-1944 is one of the most frustra-
ting. Carol the Second, “king playboy”, instructed
the first censure in Radio Romania’s history. But, in
spite of the royal dictatorship and the war,
Romanian radio manages to maintain its initial role,
that of informing and propagate culture. This can be
proven by the percentage between the spoken part
(22,37 %) and music (52,32 %).

What could be a paradox is the important role
given to local studios and the acquiring of short
waves transmitters, meant to cover the whole of the
country. During Antonescu’s dictatorship Romanian
radio had an obvious psychological and propagandi-
stic mission, that was evident also in the music,
which promoted mostly traditional Romanian
music. During the war, although the evacuation of
the Romanian Radio Broadcasting Corporation star-
ted on April 22nd 1944, program broadcasting was
never interrupted, not even during the most difficult
times, on August 23rd 1944. On August 23rd 1944,
the Romanian radio broadcasts the King’s message to
the country. A day later, the Romanian Radio
Broadcasting Corporation was destroyed by a
German bombardment.

The third period in the history of the Romanian
national public radio is during the communist deca-
des, when the structures and activities of the institu-
tion have to follow the new organizatoric rules of
ROR. Above from the existence of a general program
department, with a political, a cultural and a musical
department, the political coordinate becomes decisi-
ve for all the programs. On June 11th 1948 the
Romanian Radio Broadcasting Corporation beco-
mes controlled by the unique communist party and
the entire editorial activity is subordinated to the
various points coming from the unique party, subor-
dinated to the communist ideology and propaganda,
whether we refer to the period before Ceausescu of
to his “golden age”.

Considered the most suitable mean of propagan-
da, the voice of the radio entered the houses of most
Romanians, not only by family packages, but also by
a big scale action that reached millions of speakers
with a single station. Of course, investments are
being made, new buildings acquired, new studios,
concert halls and the network of regional studios is
consolidated. At the beginning of the ‘80’s a new
censor is instituted, without any justification. By a
presidential order the regional stations are dissolved,

the written press is verified word by word, television
broadcasts only two hours a day, after the North
Korean model, and at the radio someone was always
with one hand on the “OFF” button. The professio-
nalism of all the departments reaches an unimagina-
ble level of performance for any journalist around the
world. People had sent, on air, even the slightest trace
of hope, to make up texts from slogans and truths
from a puzzle of common places.

How we won the lost sympathy
December 1989 was for Radio Romania and the

Romanian society a turning point and an exam
which they passed. With a serious attitude, prompt-
ness and objectivity they tried to regain listeners’
sympathy. After 1989, the Romanian Radio
Broadcasting Corporation, like all mass media insti-
tutions, went through a real freecing process, it went
out of isolation and through the redefinition of qua-
lity. It is a time of development in editorial and tech-
nical structures, a time of intense international coo-
peration with prestigious institutions.

All of these put together define the new European
and international road of an institution placed at the
top of Romanian audiovisual market, by its profes-
sionalism. Radio Romania managed to make up for
those journalistic matters that define public radio as
the prerogative of national culture and identity, in
most contemporary journalistic concepts.

Understanding the phenomenon of
National Radio

Today’s listener of the programs broadcasted by the
Romanian Radio Broadcasting Corporation can ask
oneself what was the connection between these peri-
ods, connection which insured continuity and pro-
fessionalism, even in the most difficult times. For
those who were interested in the concept of the phe-
nomenon of National Radio, for analysts and radio
affectionate, the answer if obvious — objectivity and
promoting real values, the educational dimension
and not least the artistic dimension.

All of these transformed the National Radio into
an audible voice, according to the characterization
given by a politician. But, above all, the cultural-arti-
stic dimension presented, in front of the national
microphone, a true history of Romanian culture, pre-
senting famous writers, scientists and actors from the
Pantheon of Romanian culture. There is no impor-
tant writer, artist or performer that existed since 1928
until now and not be present in the journalist act of
the National Radio.

Advertisement

21



22

Country Reports

Cyprus: Can
Sports Unite?

Journalists working as correspondents for Turkish
or Cypriot media in the “Turkish Republic of
Northern Cyprus” were refused entry to the Greek
Cypriot part to cover a match between the Turkish
team Trabzonspor and the Greek Cypriot team
Anorthosis Famagusta on 26 July. Permission to tra-
vel to Cypriot territory for professional reasons can
only be granted two days in advance. International
journalists’ organisations expressed dismay at the
decision, even more so since Cyprus became a new

European Union member on 1 May 2004.

Serbia: New System
of Ethics Against the
Cancer of Journalism

Between February and October 2005, Media
Watch Serbia Council (MWSC), independent rese-
arch and analysis group, carried out scientific moni-
toring to find out the degree to which major Serbian
newspapers and newsmagazines abide with com-
monly accepted ethical norms and standards of jour-
nalism. MWSC described the results of its work as
follows: “Serbia’s press is rapidly degenerating
towards the level it was at in the late 1980’s and early
1990%s”. The unlimited freedom of expression as a
basic right for the profession carries no responsibili-
ty. As a matter of fact, print media floods the public
with best-selling imagined “scandals”, “criminal
affairs”, “sensations” and other sorts of “spectacles”.
There are many cases of criminal accusations and
denunciations for personal reasons and political
empowerment of politicians and leading figures in
Serbian journalism. Nobody is ever held responsible
for the massive number of “sensational crime” sto-
ries. According to MWSC, the public must wonder
whether Serbia has enough police officers and public
prosecutors to investigate the massive number of
supposed crimes being committed. The atmosphere
of impunity in Serbias media is characterised by
racism, misogyny, extreme right-wing nationalism,
xenophobia, paranoia, conspiracy theories, and por-
nography, says MWSC.

MWSC warns that the “factory of scandals” could
create an enduring bad image of Serbia and its media
among citizens as well as in the international context,
and declares the need for a new system of ethical
journalism in Serbia.

Greece:Working
Permits To Three
Journalists Refused

On 30 May, Goran Momirofski, a journalist for
A1 TV station from Skopje, Republic of Macedonia
— FYROM, requested a work permit for himself and
two of his colleagues at the Greek Embassy in
Skopje, in order to visit Northern Greece and do a
feature.

They also stated that they would meet with the
President of the Greek Member State Committee of
the European Bureau for Lesser Used Languages
(EBLUL) and leading members of the EFA-Rainbow
Party. On 2 June, Momirofski was told by the
Embassy staff that the permit request for all three
journalists had been rejected by Athens.

All three journalists already had visas for Greece,
but needed to get the work permits, which are a pre-
requisite for any foreign journalist who wants to
work in Greece. There was no official explanation for
the refusal.

On 6 June SEEMO issued a press releases stating
it is alarmed about this case and called upon the
Greek authorities to treat all journalists equally and
to allow them to move freely in order to be able to
exercise their profession.

Macedonia (FYRoM):
Serbian Music
Banned

On 1 June, the leadership of the Democratic Party
for Macedonian National Unity (VMRO)/People’s
Party sent an appeal to all owners of television and
radio stations in Macedonia to ban the broadcasting
of Serbian music for the next three months. This

appeal followed the decision of the Serbian
Orthodox Church not to recognise the Macedonian
Orthodox Church. South East Europe Media
Organisation (SEEMO) issued a press release on 6
June expressing ist concern about this attempt by a
Macedonian political party to ban Serbian music in
Macedonia (Republic of Macedonia - FYROM).
SEEMO also condemned this call by the
VMRO/People’s Party, because no party has the right
to influence the editorial policy of any media house.
All politicians must recongnise the basic principles of
freedom of expression and press freedom.

IPI Report 4th Quarter 2005 & deScripro Fall 2005



Country Reports

Kosovo: One Step to Media Normality

With the constitution of two important media
monitoring and regulating authorities, the Kosovo
process towards the regulation of self-governing
media has started. The development process follows
the Kosovo Standards Implementation Plan.

Towards Professionalism

In March this year editors signed a Press Code,
voluntarily agreeing to comply with a set of rules on
journalistic standards. The next prioritised goal in
the case of print media is the constitution of a multi-
ethnic Press Council because of its importance in the
Kosovo process towards a self-regulating print media
system. The new Press Council agreed that media
representatives will accept and adjudicate complaints
in an effort to provide a normal European form of
self-regulation within the print media.

In August, the OSCE renewed its offer to support
the development of self-regulation and professiona-
lism in this context. “The creation of the Press
Council is a step forward in the normalisation and
Europeanization of media in Kosovo. Responsibility
for self-regulation will lie solely with the local
media,” said Cees van Zweeden, Senior Media
Advisor for the OSCE mission.

Broadcasting on Its Way to Independence
In September, after approval by the Assembly of

Kosovo, the Independent Media Commission (IMC)
was established and empowered by law. The IMC
plans to follow the best European practices and ope-
rate independently from political influence. With the
constitution of this agency, Kosovo marked an
important step towards the development of a normal
system of media regulation. When the IMC comes
into force, it will replace the Office of the Temporary
Media Commissioner (TMC). But before the new
commission can start its work, its governing seven-
member council has to be appointed - a process that
will go on for several months.

With a board of directors of seven (five from
Kosovo and two international representatives), 24
members (including the current staff of the OTMC)
and a Media Appeals Board (with two Kosovo judges
and one international judge), the IMC will be more
than a technical agency. It will be a crucial tool for the
protection of freedom of expression and will ensure
the cultural diversity of the media in Kosovo. The
council therefore holds all executive authority to
issue, deny or revoke broadcasting licenses, and to
issue and enforce regulations that pertain to broadca-
sters, including cable broadcasting, but excluding the
Internet. According to TMC, the transfer of respon-
sibility for broadcasting regulation from the interna-
tional community to the provisional institutions of
self-government has started.

Moldova: Who Monitors Monitoring?

The administration of TeleRadio Moldova (TRM)
has initiated proceedings against the Independent
Journalism Center (IJC) based on its report from the
July 10 mass media monitoring of carly election
coverage for the post of mayor of Chisinau. The
report had been carried out in cooperation with the
CIVIS Centre of Analysis and Sociological, Political
and Psychological Investigations and featured the
major tendencies displayed by 10 newspapers, 12
television and 12 radio stations. According to the
report, “TeleRadio-Moldova did not cover the activi-
ty of electoral competitors in its news, demonstrated
tendencies to favour the candidate of the
Communist Party of Moldova and to disfavour other
competitors, so that the public broadcaster limited
the access of electors to information during the elec-
toral campaign.”

According to a declaration signed by TRM in July,
“ClJ harms the professional fame of the company.”
Sergiu Batog, General Manager of TRM, has accused

IPI Report 4th Quarter 2005 & deScripro Fall 2005

centre experts of, “gross mistakes made when prepa-
ring the monitoring findings" and is convinced TRM
will win the trial. Whether it is the result of delibera-
tion or error, “the data presented in the report - accu-
sing the National Radio and the Moldova-1 TV
channel of ignoring all other candidates and of bak-
king the ruling Communist Party's candidate - were
but an invention,” Batog stated. “I guess the court
will reveal the centre's true colours and establish the
real state of things in the Teleradio-Moldova compa-

ny.

ClJ lawyer Olivia Pirtac said that CIJ now also
intends to sue TRM because it is trying to manipula-
te public opinion in order to discredit CIJ. “We have
solicited the Centre of Analysis and Sociological
Investigations to check the data from the monitoring
report and it confirmed their veracity. We have solici-
ted video records from the archives of Teleradio-
Moldova in order to check the data unveiled by the
company,” Pirtac added.

23



24

SEEMO

Your Excellencies!

Recent SEEMO Protests

PROTEST SERBIA, 19 Aug

On 19 August, South East Europe Media
Organisation (SEEMO) sent a letter of protest to
Vojislav Kostunica, Prime Minister of the Republic
of Serbia and to Zoran Stojkovic, Minister of Justice
of the Republic of Serbia, saying it is alarmed about
the insults and threats by a high-ranking Serbian
politician and his advisor directed at journalists.
According to information before SEEMO, on 15
August, during a press conference in Kopaonik,
Serbian Capital Investments Minister Velimir Ilic

was answering questions about the court case
against Marko Milosevic, son of former Yugoslav
President Slobodan Milosevic. Taking exception to
the questions asked by the RTV B92 reporter, Ana
Veljkovic, he started insulting the station's journa-
lists and said they were sick and needed psychiatric

treatment. According to Veljkovic, after Ilic left
the conference, his media advisor, Petar Lazovic,
approached her and started insulting her. He told
her to tell Veran Matic, director and editor-in-chief
of RTV B92, that he would kill him. SEEMO stated
that these insults and threats are a very serious and
direct violation of press freedom and journalists'
rights and requested an investigation into this case.

PRESS RELEASE SERBIA, 28 July

On 28 July, South East Europe Media
Organisation (SEEMO) issued a press release expres-
sing its concern about the intention of the Serbian
Government to amend the three-year old
Broadcasting Act and to sent the amendments to
Parliament without consulting professional media
organisations in Serbia. According to SEEMO sour-
ces, one of the amendments would revoke the veto
power of the Broadcast Council member nominated
by the autonomous province of Vojvodina, who
until now has had the power of veto in all decisions
concerning Vojvodina. With this amendment, the
Belgrade government has displayed a singular lack of
understanding of the problems that are specific to
Vojvodina as a multi-ethnic province. In addition,
SEEMO was informed that, instead of the ballot
system that was used to randomly determine the
term of appointment of individual members of the
Broadcasting Council during its first working peri-
od, the new amendments propose a fixed length of
term for each of the elected members that favours
those members who have been elected by
Parliament. Thus, those nominated by Parliament as
party candidates would serve terms of six years, while
those nominated by professional journalists organi-

sations and NGOs would serve only for four years.

The amendments also extend the deadline for the
privatisation of media operated by local government
authorities until the end of 2008. According to the
original Act, the deadline for privatisation was the
summer of 2006. "Instead of speeding up the process
of political independence, the Serbian Government
is leaving the electronic media at the mercy of local
authorities until after the next local elections in
Serbia in 2008," said Oliver Vujovic, SEEMO
Secretary General.

Under the new amendments, the deadline for the
transition of Radio Television Serbia (RTS) from a
state-controlled broadcaster to a public service bro-
adcasting organisation has also been extended until
30 April 2006. "We are alarmed over this develop-
ment," said Vujovic. "Public service broadcasting is
one of the most important mediums through which
diversity and the public's right to know can be fulfil-
led. It is therefore important for Serbia to finish this
transition process as soon as possible, in particular
since the original deadline was set for 31 January
2003."

"SEEMO calls on the Serbian Government to
withdraw the draft amendments to the Broadcast Act
and to enter into a wide-ranging consultation with
media and other civil society groups before any furt-
her amendments are put forward," Vujovic added.

PRESS RELEASE ALBANIA, 8 July

On 8 July, South East Europe Media Organisation
(SEEMO) issued a press release about the

attack by the Mayor of Korca on a journalist in
Albania. According to information before SEEMO,
on 26 June, Robert Damo, Mayor of Korca and a
member of the Democratic Party, physically assaul-
ted Juliana Dhimitri, a journalist for Top Channel
TV, who was filming an electoral debate in Korca
between Democratic Party and Socialist Party candi-
dates. The actual incident took place after the deba-
te in the street, where Damo and another candidate
were involved in a fierce discussion when Dhimitri
started filming them. When Damo saw her, he pus-
hed her away and began to insult her.

SEEMO was also informed that Damo then took
her into a room of the hotel where the debate had
been held, escorted by some 20 staff members. He
took away her camera and continued harassing her.
He also threatened Dhimitri that she would have
problems if she called the police. This is the second
attack by Damo on the journalist. The first incident
happened three months ago. SEEMO strongly con-

IPI Report 4th Quarter 2005 & deScripro Fall 2005



demned this attack on a journalist by a high-ranking
official and called upon the Albanian authorities to
do everything in their power to prevent such inci-
dents from happening in the future.

SEEMO PROTEST SERBIA, 16 June

On 16 June, South East Europe Media
Organisation (SEEMO) sent a letter of protest to
Vojislav Kostunica, Prime Minister of the Republic
of Serbia, and Dragan Jocic, Minister of Interior
Affairs of the Republic of Serbia, expressing its deep
concern about threats against the editor-in-chief of
the Serbian daily newspaper, Danas. According to
information before SEEMO, on 11 June an
unknown person called the office of Belgrade daily
Danas and issued a death threat against the editor-
in-chief, Grujica Spasovic. The person identified
himself as "the security” of General Ratko Mladic,
who is in hiding and being hunted because of his
indictment by the International Criminal Tribunal
for the former Yugoslavia (ICTY) for war crimes in
Bosnia and Herzegovina. SEEMO asked the two
officials to do everything in their power to urgently
investigate this threat and to take all necessary steps
to protect the life of Grujica Spasovic.

PRESS RELEASE KOSOVO, 7 June

On 7 June, South East Media
Organisation (SEEMO) sent a press release stating it
is alarmed at the assassination attempt on a Kosovo
journalist. According to information before
SEEMO, on 3 June Bardhyl Ajeti, former journalist
and editor for Bota sot daily from Kosovo, which is
also published in Western Europe and USA, was shot
with one bullet in the head and one in the back
while driving through the village of Bresalc/Bresalce,

Europe

some kilometres away from Gjilan/Gnjilane.
Unknown persons have opened gunfire on Ajeti's
car, while driving by. His condition was critical, alt-
hough he was immediately operated upon. SEEMO
has also been informed that on several occasions
Ajeti claimed he was under threat, and therefore it
stressed that this attempt on Ajeti's life is just one in
a series of attacks on journalists in Kosovo. Only one
year ago Fatmira Terdevci, a journalist for Koha
Ditore, was attacked by unknown men. The perpe-
trators have still not been identified. SEEMO called
upon the international and local authorities in
Kosovo to do everything in their power to find those
persons responsible for this assassination attempt
and to bring them to justice.

PRESS RELEASE ALBANIA, 19 May

On 19 May, South East Media
Organisation (SEEMO) expressed its deep concern
in a press release about an attack on journalists in
Albania. According to information from the
Albanian Helsinki Committee, on 8 May, two jour-
nalists and two cameramen from local TV stations in

Europe

IPI Report 4th Quarter 2005 € deScripro Fall 2005

SEEMO

Korca were forbidden to film the activities of muni-
cipal police officers, who were in the process of
suspending activities at a private bar in the Korca
district. Furthermore, the chief of the municipal poli-
ce of the Korca district exerted violence against
Juliana Dhimitri, correspondent for Top Channel TV
and threw away one of the cameraman's equipment.
Oliver Vujovic, SEEMO Secretary General, condem-
ned these attacks on journalists. "Attacks on journa-
lists and destruction of their equipment are unaccep-
table. It is particularly worrying if these attacks are
coming from high officials, like from a chief of the
municipal police. Journalists must be able to report
without fear of harassment and intimidation."

PRESS RELEASE SERBIA, 19 May

On 19 May, South East Media
Organisation (SEEMO), issued a press release expres-
sing its deep concern about the arrest of two journa-
lists in Serbia. According to information before
SEEMO, on 6 May, acting director of Tutin
Information Center, journalist Albin Gegic and
cameraman Tufik Sadovic were arrested and reman-
ded in custody for 13 days. They were accused of
obstructing a broadcast and were arrested on suspi-

Europe

cion of having destroy-
ed public equipment.
According to the Tutin
Information Centre,
the order for remand in
custody was handed

bt

down by the investiga- FiTm L P
. . MALTARE LE ForTTH et ATl
ting magistrate of the e

o

municipal court in

Tutin. Both were relea-

sed on 12 May, after e b Y

the district court in
Novi upheld
their appeal and over-
turned the custody
order. SEEMO regards

these arrests as a direct

Pazar

violation of press free-
dom and journalists'
rights. SEEMO  belie-
ves that cases such as
this could be avoided,
if there were clearer
regulations  for the
public and private elec-
tronic media in Serbia.
Therefore, SEEMO
urged Serbian authori-
ties to address pro-
blems related to elec-
tronic media in the
Republic of Serbia,
especially  following
issues:

iameis rEd BEl S5 oL lese 0k D |5 adi b e mn
R Y R AL L e i, b g o e o W e T s
Jiim 11 TW dlia n i siier pow b e Ve o beera

i e il b i m mirn o
ci b 1o e f mary ot e e

Fvrpperip spe W TR OETES TE G SR w8 U il @ el g
i 1n prard & oww e pius o el SR amdy ey [ el |
igh @ wmE e b Do fe fgE sEen Fpadied (ivs « WS 8 BY e
iermimrky i rmp Bl e Llads ok [T

i P pmirey e e e U shich no v (6w e el iyl b wred Ve Spmes
i B TR W . St T W (e Rl ek rrrteres B
T TUE WA A D i A e Ridaep lar s L 30 slcnrk
1 e ki g, R o el =6b b Yper mm constsbed ra B
Dok, el W Ve L il il Mo B g B e e bt || e e T B

el
daditid b bimnaa
IR OFF A RDAITT
" I,
AP
- o =
AREALD = e
vl |l Emreper flarfe Urpreuwies
Wiy wf fus frd pmne i) Frrss ooy
i T
LULRE S _ ]
R Lol
W ARmr Yaiss:
“romary Lasirsl

Ty R e ————
Tt 4201 14 S80I, Fawr = 01 e



26

SEEMO

* The Serbian government should appoint the
Managing Board for the Telecommunications
Agency, which should prepare the Frequency
Allocation Plan.

* The Broadcasting Agency should develop the
Strategy for Broadcasting Development in coopera-
tion with the Telecommunications Agency in Serbia.

* Clearer definition of the number of national
commercial coverage licences for electronic media.

* Urgent inclusion of all interested parties in con-
sultations that must precede the adoption of the
Strategy for Broadcasting Development and the pre-
paration of the Frequency Allocation Plan.

PRESS RELEASE GREECE, 13 May

On 13 May, South East Europe Media
Organisation (SEEMO), wrote a press release saying
it is alarmed about the assault on Kostas
Nikolakopoulos, a journalist for the sports daily Fos
ton Sport and the radio station Super Sport FM.
According to information before SEEMO, on 7
May, Nikolakopoulos was attacked by four unknown
men in front of his wife and two young daughters,
only meters away from his home in Ilion, Athens.
The perpetrators hit him repeatedly on the head and
body using knuckledusters and iron bars. Once
Nikolakopoulos had fallen to the ground, they
disappeared. Nikolakopoulos was taken to a nearby
hospital, where his injuries were treated. He left the
hospital three days later. SEEMO has also been
informed that the journalist had received anony-
mous threats in the past regarding his articles and
radio reports. Nikolakopoulos is a well known sports
journalist, specialising on issues concerning the most
popular soccer club in Greece, Olympiakos Piracus.
SEEMO used this oportunity to remind that in
October 2004 sports journalist Philippos Syrigos was
attacked in the car park near Super Sport FM radio
station, while walking to his car after a radio show.
He was attacked by two unknown men wearing hel-
mets, who hit him on the head with a metal bar and
stabbed him several times in the back. The two per-
petrators managed to escape and have not been
brought to justice. SEEMO called upon the authori-
ties in Greece to find and bring to justice those
responsible for these attacks.

PROTEST SLOVENIA, 2 May

On 12 May, SEEMO and IPI wrote a joint letter
of protest to Janez Drnov%oek, President of the
Republic of Slovenia, and Janez Jan%oa, Prime
Minister of the Republic of Slovenia, in order to
highlight a number of problems with the draft Act
on Radio Television Slovenia (RTV Slovenia).

Before examining some of the provisions, IPI
would ask the Slovenian government whether there
is a real need to introduce an amended public servi-
ce broadcasting law. In previous times, the Slovenian

law was considered to be one of the most advanced
within the new EU member countries and it appears
to IPI that amendments might harm this reputation.
IPI believed that the draft law in its form then did
not do everything possible to uphold the indepen-
dence and autonomy of the public service broadca-
ster and, quite to the contrary, it left the organisation
vulnerable to political influence and pressure. For
example, concerning the composition of the
Programming Council of RTV Slovenia (PCRS), in
Article 17 (5), 16 members are to be appointed by
the National Assembly based on suggestions "by the
viewers and listeners of RT'V broadcasts, universities,
associations of societies or their organisations..."

Using this format, IPI expressed its worry that the
relationship between civil society organisations and
the National Assembly merely pays lip service to the
idea of negotiation and consultation bug, in truth,
gives the organisations little or no say in the final
decision as to who should be a member of the PCRS.
To avoid this problem, IPI would prefer to see either
an independent board of civil society organisations
choosing their own representatives or certain nomi-
nated organisations forwarding their own choices.

IPI also noted that the Roma community is not
specifically mentioned. On the question of the
PCRS, IPI would like to see the Roma community
represented in this body. This is important because
of the government's commitment to the Slovenian
Constitution and the Public Media Act. Another
important point is the question of the third channel
that is to be used for transmitting parliamentary and
other National Assembly and National Council acti-
vities. Given the special nature of this channel, IPI
believed that funding should come not from the
budget of the public service broadcaster, but from a
special source of funding.

In view of the above, IPI and SEEMO asked the
Slovenian government to take the draft law and enter
into a rolling discussion with all interested parties as
a means of making certain that the draft law meets
the needs of the broadest possible spectrum of
Slovenian society.

PRESS RELEASE MONTENEGRO, 26 April

On 26 April, South East Europe Media
Organisation (SEEMO), issued a press release saying
it is alarmed about an analysis of the situation of the
media in Montenegro, which was presented by the
Ministry of Foreign Affairs of the Republic of
Montenegro. According to information before
SEEMO, the analysis, which was forwarded to the
Montenegrin state institutions by the Foreign Affairs
Ministry, criticised most of the local outlets as insuf-
ficiently affirmative towards the Montenegrin inde-
pendence.

Firstly, the analysis emphasised as problematic the
fact that the private news agency, MINA, is financed

IPI Report 4th Quarter 2005 & deScripro Fall 2005



by foreign donors. In SEEMO’s opinion, this line of
thinking was contrary to democratic principles and
freedom of expression. Secondly, the government saw
as especially worrying the fact that there exists no
“national news agency”. However, SEEMO stated
that the creation of a state-run agency would jeopar-
dise the independence of the media scene in
Montenegro.

SEEMO was also concerned because the analysis
cited certain private electronic media, which should
receive “material help”. SEEMO stressed that there

Review

Article

Transient Society: A Multi-
Perspective Analysis of

Transformation in the East

In: MedienJournal, Zeitschrift fiir Kommuni-
kationskultur 2 / 2005 Wien

By Thomas A. Bauer

If a general term can be used to describe what has
been going on in eastern and south-eastern
European countries over the last 10 to 15 years, it is
“transition”. The term “transition” refers to a process
of transformation on many different levels, in many
different sectors of public and private life, with many
different implications of hope for a new society, and
with lots of perplexity, uncertainty and lack of
orientation. Not only the construction or the ways of
doing things in the realms of politics, economy,
education, etc. are changing. What is relevant in this
transformational process are changing relations, and
the changing meaning of structures, institutions, and
order of things. This makes everything involved in
the process “transient.” That is, any step of
development leads into the next step of alteration
without really knowing what the implication of the
next step is. Transition is a sort of cultural
development in the daily perspective of society and
its  systems, structures, institutions, and
developments. And what about the media? As a big
player in civil society, media plays an important role
in performing this cultural turn, even if it itself is a
“victim” of this transient process.

For the first time, the transformation process in
Eastern and south-eastern countries was studied by
the Austrian Magazine “MedienJournal”, in 1989.
The scholarly journal, produced by the Austrian
Society for Communication Science and edited at
the University of Vienna and the University of
Salzburg, featured an issue focusing on the role of

IPI Report 4th Quarter 2005 & deScripro Fall 2005

Review

should be no discrimination by the government in its
treatment, economic or otherwise, of the media.
Finally, the analysis claimed that certain media were
not reporting favourably about politicians and politi-
cal issues. SEEMO stressed that journalists and media
outlets should have the right to report independent-
ly, without any state influence or pressure. Therefore,
SEEMO urged the Montenegrin Government to
respect the principles of media independence and to
refrain from putting pressure on the media.

media in civil society. Over 15 years have passed since
the publication of that issue. The subject is ripe for a
re-analysis of the process and its results.

Which is why the second issue of this year is
dedicated to “Transformation in the East”. In it,
Poland, Serbia, Slovenia and the Czech Republic
serve as examples of what has changed in eastern
media and which structures and mentalities have
been most challenged during this process.

Hania Fedorowicz analyses how civil society has
stolen the show from the old bureaucratic system and
how it resisted the vision of public truth and the
mendacious and hypocritical monopoly of
information by the state. This was made possible by
putting irreproachable people into responsible
positions in  public institutions as a synonym for
integrity. This transformation of the Polish society
was called a “from bottom”.

The transformation process of media in Serbia
bears similarities to that in Poland. Biljana Petrovic
tells the story of non-governmental media during the
Milosevic era. Her story is a collection of all the tota-
litarian instruments employed to silence journalists
and humiliate editors, including the destruction of
free radio movements and alternative newspapers,
and torture or killing of media people. Last, but not
least, the civil movement of democratisation help
destroy the old system.

Andrea Kinz illustrates how the Czech Republic’s
governmental media system was turned into a private
commercial system. She also highlights the process of
globalisation, which has integrated the east and
south-east into the global market.

Anyone with the slightest interest in the social
implications of media transformation (i.e.,
privatisation, internationalisation) and the medial
implications  of  political  transition  (i.e.,
democratisation, commercialisation) should pick up
a copy of MedienJournal 2/2005. There is only one
possible problem: it is written in German.

27



interviews miLishe events

Baparma Wadie Huwsdrasiay Lrvefirn

strengibening unitanzn cohesion necsssary for the tic .’ A\
|.-I|-_:‘|.'|-Iil.-|F||-|-||-_|r|T o 0 (e pale bl W, IS : Qv O
such  as f aducating |_'-rr'-rn-1l.'|'--;| ulurs,  entartainmant, \ Igah !

Beal-sn ormmunitanan unity Sacletploa Remind de Madindiborisen

WAEYLSITL. TR




